प्रभु भोज – 41
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फसह तथा प्रभु की मेज़ - पवित्र शास्त्र को
प्रमाणित एवं पुष्टि करते हैं (1)
हम
निर्गमन 12 अध्याय और उसमें दिए गए प्रभु भोज के प्ररूप,
फसह, से संबंधित शिक्षाओं के अंत पर आ गए हैं।
आज हम इस अध्याय से एक और पद को देखेंगे, जो एक बार फिर उन
बातों की जो हम फसह तथा प्रभु भोज के बारे में सीखते आ रहे हैं, पुनः पुष्टि करता है। यह है पद 46, जो बलिदान के
मेमने के साथ दो बातें करना वर्जित करता है - यहाँ पर पहले तो उसके माँस को उस घर
के बाहर ले जाना जहां पर उसे बलि किया गया था वर्जित किया गया है; और दूसरे यह कि मेमने की कोई भी हड्डी तोड़ना वर्जित किया गया है। जब हम इस
पद को उसके संदर्भ में उससे पहले के पदों के साथ देखते हैं, तो
हम पाते हैं कि घर के दासों, मजदूरों, और
किसी परदेशी को फसह में भाग लेना मना था, जब तक कि वे पहले
अब्राहम के साथ बाँधी गई परमेश्वर की वाचा के अधीन आकर खतना नहीं करवा लेते,
जैसा कि हम पिछले लेख में देख चुके हैं। सामान्य रीति से, उस समय में, घर के दास अथवा मज़दूर “परिवार” के सदस्य
समझे जाते थे, यद्यपि उनके वे अधिकार और विशेषाधिकार नहीं
होते थे जो परिवार में जन्म लेने वाली संतान के होते थे। ऐसे “सदस्यों” को फसह में
भाग लेने से मना करने का अभिप्राय यही है कि जो कोई ऊपरी तौर पर या परिस्थिति के
अनुसार “परिवार” से जुड़ा है, किन्तु वास्तव में और घनिष्ठता
से परिवार का अंग नहीं है, उन्हें परिवार के समान फसह खाने
का अधिकार नहीं है। इससे, हम प्रभु भोज के बारे में एक बार
फिर यह सीख सकते हैं, जिसे हम पहले भी देखते और कहते चले आ
रहे हैं, कि प्रभु यीशु के साथ एक औपचारिक या ऊपरी रीति से
संबंध रखने वालों को, अर्थात, उन्हें
जो प्रभु यीशु मसीह के साथ एक प्रतिबद्धता, समर्पण के
व्यक्तिगत संबंध में नहीं आए हैं, किन्तु उसके साथ केवल अपने
डिनॉमिनेशन की कुछ रीतियों और प्रथाओं के द्वारा, धर्म
संबंधी औपचारिकताओं और निर्देशों को निभाने के द्वारा जुड़े हैं, उन्हें परमेश्वर अपने वचन के द्वारा प्रभु की मेज़ में भाग लेने के लिए
अनुमति नहीं देता है। फसह और प्रभु की मेज़ उन्हीं के लिए है जो वास्तव में प्रभु
के लोग हैं, उनके लिए जिन्हें कोई मनुष्य नहीं, वरन स्वयं परमेश्वर अपने मानकों के आधार पर, अपने
लोग स्वीकार करता है।
प्रतीक के रूप में, इस निर्देश का नए नियम में तात्पर्य है कि वह व्यक्ति जो एक बार परमेश्वर के घराने में आ गया है, प्रभु यीशु के साथ जुड़ गया है, फिर उसे लौट कर बाहर, वापस संसार में, पाप के अंधकार में नहीं जाना है। प्रेरित पौलुस ने, परमेश्वर पवित्र आत्मा की अगुवाई में लिखते हुए गलातिया के मसीही विश्वासियों को डाँट लगाते हुए लिखा (गलातियों 4:7-11), कि अब ‘दास’ से उठाकर ‘पुत्र’ का दर्जा दिए जाने के बाद, अर्थात, अब परमेश्वर के परिवार के पूर्ण सदस्य बन जाने के बाद “उन निर्बल और निकम्मी आदि-शिक्षा की बातों की ओर क्यों फिरते हो, जिन के तुम दोबारा दास होना चाहते हो?” (पद 4:9), क्योंकि इस प्रकार से वे लोग प्रभु यीशु के कार्य और पौलुस के परिश्रम को व्यर्थ करते हैं। इसी प्रकार से कुलुस्सियों को लिखी पत्री के 2 अध्याय में पौलुस उन से कहता है कि वे मसीह में परिपूर्ण कर दिए गए हैं, क्रूस पर उसके बलिदान के द्वारा, और अब किसी भी व्यवस्था या मनुष्यों के बनाए हुए किसी भी विधि-विधान की अधीनता में नहीं हैं। अब उन्हें केवल मसीह में बने रहना और उसी में बढ़ते जाना है, बजाए वापस मुड़कर संसार की बातों में जाने के, जिनमें “गढ़ी हुई भक्ति की रीति, और दीनता, और शारीरिक योगाभ्यास के भाव से ज्ञान का नाम तो है, परन्तु शारीरिक लालसाओं को रोकने में इन से कुछ भी लाभ नहीं होता” (पद 2:23)। फसह के निर्देश, नया जन्म पाए हुए मसीही विश्वासियों से की गई आशा और उनके लिए दिए जाने वाले निर्देशों का पूर्वाभास हैं।
अगले लेख में हम इस पद में वर्जित की गई दूसरी बात, अर्थात, मेमने की कोई हड्डी न तोड़ी जाए के बारे में देखेंगे।
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The Holy Communion – 41
English Translation
The Passover &
The Lord’s Table - Prove & Affirm the Scriptures (1)
As we draw to the end of Exodus 12 and its
teachings related to the Passover, the antecedent of the Holy Communion, we
will look at one more verse from this chapter, that again reaffirms what we
have been seeing and learning about the Passover and through it about the Holy
Communion. This is verse 46, that forbids doing two things to the sacrificial
lamb - one is carrying its flesh outside the house where it had been sacrificed
has been forbidden, and the second is that breaking any of the bones of that
lamb has been forgiven. When we see this verse in its context of the preceding
verses, we see that the servants of the house, whether bought or hired, and any
sojourner, i.e., a person passing through the area, and not a member of the
family, were forbidden from partaking the Passover, unless and until they came
under God’s covenant with Abraham, and were circumcised, as we have seen in the
last article. Generally speaking, at that time, the servants of the household
were considered as part of the family, although not with the same rights and
privileges as one born into the family. The forbidding of these “members” of
the family indicates that those who were casually or circumstantially part of
the household, but were actually not an intimate part of the family, they too
had no right to partake of the Passover. From this, for the Holy Communion, we
can once again infer, what we have been seeing and saying all along, that no
one casually associated with the Lord Jesus, i.e., one who has not come into a
committed and a personal relationship with the Lord Jesus, but is associated
with Him only because of having gone through some denominational rites and
rituals, through some religious formalities and procedures, is not permitted by
the Lord God through His Word to participate in the Lord’s Table. The Passover,
and the Lord’s Table are only for the actual people of God, those whom not any
man, but God accepts as His own, based on His criteria.
Coming to verse 46, the verse starts with the instruction that the lamb, sacrificed for one household (12:3-4), has to be eaten within that household. It is followed up with the instruction of not carrying its flesh outside. Earlier, in verses 21-24, the Lord God had instructed the Israelites that after sacrificing the lamb and applying its blood to the door-posts and lintels of the house, no one from the household was to go out till the morning (v. 22); outside, in the darkness the “destroyer” would be at work, bringing death to the firstborns in the houses not covered with the blood of the sacrificial lamb. Verse 46 adds to this that the flesh of the lamb was not to be taken out of the house. We had also seen in an earlier article that the Israelites had also been instructed that at the time of departure from Egypt, if any part of the lamb remained uneaten, it was to be burnt (Exodus 12:10), and this verse supplements that instruction of burning, but not taking it out of the household.
Symbolically, the New Testament application of this instruction indicates that the person who has come into the household of God, is joined to the Lord Jesus, is not to go out, i.e., back into the world, into the darkness of sin. The Apostle Paul, writing through the holy Spirit of God admonishes the Galatian Believers, in Galatians 4:7-11, that having been elevated from being a ‘slave’ to being a ‘son, i.e., having become a full-fledged member of God’s household, why were they turning back to the “weak and beggarly elements, to which you desire again to be in bondage?” (4:9), thereby rendering vain the work of the Lord Jesus and the labor of Paul amongst them. Similarly, writing to the Colossian Believers, Paul says to them in Colossians chapter 2 that they have been made complete in Christ, through His sacrifice on the Cross, and are no longer under any law or man-made ordinance. Now, all they have to do is remain in Christ and grow in Him, instead of turning back again to the ways of the world, which “have an appearance of wisdom in self-imposed religion, false humility, and neglect of the body, but are of no value against the indulgence of the flesh” (2:23). The instructions of the Passover foreshadow the expectations and instructions for the Born-Again Christian Believers.
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