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शनिवार, 2 नवंबर 2024

Growth through God’s Word / परमेश्वर के वचन से बढ़ोतरी – 239

 

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मसीही जीवन से सम्बन्धित बातें – 84


मसीही जीवन के चार स्तम्भ - 4 - प्रार्थना (26) 


इस समय हम व्यावहारिक मसीही जीवन से सम्बन्धित बातों के बारे में, परमेश्वर के वचन बाइबल में दिए गए उदाहरणों और पदों से सीख रहे हैं। हम यह उन बातों के वास्तविक और मूल स्वरूप और आरम्भिक मसीही विश्वासियों तथा कलीसियाओं द्वारा उनका पालन लिए जाने के बारे में जानने के लिए कर रहे हैं। क्योंकि आज के मसीहियों में परमेश्वर के वचन का व्यक्तिगत रीति से अध्ययन करने की रुचि नहीं है, और वे पास्टरों, कलीसिया के अगुवों, और प्रचारकों के द्वारा कही तथा सिखाई गई बातों पर अन्ध-विश्वास करते हैं, इसलिए शैतान को मसीही जीवन और विश्वास के बारे में बहुत सी गलत धारणाओं और गलत शिक्षाओं को घुसाने और दृढ़ता से बैठाने का अवसर बना रहता है, और वह इसका भरपूरी से फायदा उठा रहा है। हमने देखा है कि प्रेरितों 2:42 में व्यावहारिक मसीही जीवन से सम्बन्धित चार बातें दी गई हैं, जिनका आरम्भिक मसीही विश्वासी लौलीन होकर पालन किया करते थे। इन चार में से चौथी बात है प्रार्थना करना, यानि कि परमेश्वर से वार्तालाप करना; और वर्तमान में हम इसी पर मत्ती 6:5-15 से अध्ययन कर रहे हैं। प्रार्थना पर इस अध्ययन में अभी तक, प्रार्थना से सम्बन्धित कुछ आधारभूत बातों को, और फैली हुई गलत धारणाओं तथा गलत शिक्षाओं के बारे में देखने के बाद, अब हमने तथा-कथित “प्रभु की प्रार्थना” और उससे सम्बन्धित गलत धारणाओं और गलत शिक्षाओं के बारे में देखना आरम्भ किया है।

 

पिछले लेखों में हमने देखा है कि जिसे “प्रभु की प्रार्थना” कहा जाता है, वह अपने आप में कोई “प्रार्थना” नहीं है। किन्तु फिर भी इसे रट कर हर अवसर पर और हर बात के लिए, बिना सोचे समझे प्रार्थना कहकर, यूँ ही बोला जाता है। वास्तव में यह प्रभु द्वारा दी गई प्रार्थना की एक रूपरेखा, एक ढाँचा है। इस रूपरेखा या ढाँचे के अनुसार प्रत्येक मसीही विश्वासी को अपनी प्रार्थनाओं को स्वरूप देना चाहिए, ताकि उनकी प्रार्थनाएं परमेश्वर को स्वीकार्य हों। हमने मत्ती 6:5-8 से देखा है कि प्रार्थना करने से पहले अपने आप को किस तरह से परमेश्वर के सम्मुख आने के लिए तैयार करना चाहिए। जिसे सामान्यतः “प्रभु की प्रार्थना” कहा जाता है, वह मत्ती 6:9-13 में दी गई है। इसके विषय हमने देखा है कि परमेश्वर से कुछ माँगने वाले होने से पहले, हमें परमेश्वर की आराधना, उसका गुणानुवाद करने वाला, उसे आदर और महिमा देने वाला होना चाहिए। अब हम मत्ती 6:9-10 से देख रहे हैं कि परमेश्वर से कुछ भी प्राप्त करने का आधार, उसके साथ हमारा सम्बन्ध है। यहाँ प्रभु यीशु ने परमेश्वर से कुछ माँगने के लिए “हे हमारे पिता” सम्बोधन का उपयोग किया है; और प्रार्थनाओं का उत्तर पाने के लिए इस पिता तथा सन्तान के सम्बन्ध के महत्व के बारे में हमने देखा है। आज हम इन्हीं पदों में आगे बढ़ेंगे।


परमेश्वर को पिता कहकर सम्बोधित करने के बाद, प्रभु द्वारा कहा गया अगला वाक्य है “तू जो स्वर्ग में है;” अर्थात हमें ध्यान करना है कि परमेश्वर की और हमारी तुलनात्मक स्थिति क्या है। यह न केवल परमेश्वर को ऊँचे पर उठाना, उसे आदर और सम्मान देना है, वरन साथ ही उससे कुछ माँगने से पहले उसके सामने अपनी स्थिति का ध्यान करना भी है। राजा सुलैमान ने पवित्र आत्मा की अगुवाई में सभोपदेशक 5:2 में लिखा “बातें करने में उतावली न करना, और न अपने मन से कोई बात उतावली से परमेश्वर के सामने निकालना, क्योंकि परमेश्वर स्वर्ग में हैं और तू पृथ्वी पर है; इसलिये तेरे वचन थोड़े ही हों।” यद्यपि सच्चे मसीही विश्वासी का परमेश्वर के साथ पिता और सन्तान का सम्बन्ध है, और परमेश्वर चाहता है कि हम खुले दिल से उसके पास आएं, और उससे अपनी सभी बातें साफ-साफ कहें; किन्तु, जैसे हम पृथ्वी के अपने परिवारों में देखते और सीखते हैं, परिवार के अगुवों और बड़ों के साथ एक आदर का व्यवहार भी बनाए रखना होता है। परमेश्वर से कुछ भी कहते या माँगते समय मर्यादा का ध्यान रखना अनिवार्य है। उसके सामने हमें किसी भी अशिष्ट व्यवहार, अनादरपूर्ण शब्दों, या छिछोरी बातों से बचकर रहना है। भजनकार ने लिखा है “यहोवा के नाम की ऐसी महिमा करो जो उसके योग्य है; भेंट ले कर उसके आंगनों में आओ!” (भजन 96:8)। यह एक बहुत महत्वपूर्ण बात है; यहोवा को आदर देने की केवल एक औपचारिकता ही पूरी नहीं करनी है, वरन उसे वह आदर और महिमा देनी है, जिसके वह योग्य है। परमेश्वर को उसका योग्य आदर और महिमा देने के लिए, पहले उसके बारे में, उसके गुणों और चरित्र के बारे में, उसके वचन में उसके बारे में लिखी बातों के बारे में जानना होगा, तब ही यह करना सम्भव हो पाएगा। एक बार फिर यह उस बात की पुष्टि करता है जो हमने प्रार्थना से सम्बन्धित अध्ययन के आरम्भ में देखी है, कि परमेश्वर से प्रार्थनाओं का सकारात्मक उत्तर पाने के लिए, व्यक्ति को परमेश्वर की इच्छा के अनुसार और उसके वचन से सुसंगत बात माँगनी चाहिए। और साथ ही यह “प्रभु की प्रार्थना” से सम्बन्धित अध्ययन के इस खण्ड के आरम्भ में कही गई बात की भी पुष्टि करता है कि परमेश्वर से कुछ माँगने से पहले, उसकी आराधना करना, उसका गुणानुवाद करना, उसे उचित आदर और सम्मान देना आना चाहिए। जो परमेश्वर को आदर देते हैं, परमेश्वर भी उनका आदर करता है, उनकी प्रार्थनाओं का उत्तर देता है।

  

परमेश्वर को उसका उचित आदर और सम्मान देने की ओर प्रभु द्वारा, और राजा सुलैमान द्वारा कही गई यह बातें संकेत कर रही हैं। राजा सुलैमान ने सभोपदेशक 5:2 में परमेश्वर को उसका उचित आदर देने से सम्बन्धित बात के एक पक्ष को हमारे सामने रखा है। वह कहता है कि क्योंकि परमेश्वर स्वर्ग में है, और हम पृथ्वी पर, इसलिए उसके आदर रखते हुए, हम जो भी कहें या माँगें, वह संक्षिप्त शब्दों में हो, और उतावली में न कहा जाए। अर्थात, प्रार्थना में परमेश्वर से कुछ माँगने वाले को सोच-समझ कर, माँगी गई बात के बारे में विचार करके, तब परमेश्वर के सम्मुख उसे अपने मुँह से निकालना चाहिए। और यही बात हमने मत्ती 6:5-8 पर विचार करते समय, प्रार्थना माँगने से पहले प्रार्थना के बारे में तैयारी करने पर विचार करते समय देखी थी। इससे हमें एक और बहुत महत्वपूर्ण शिक्षा भी मिलती है; जब हम अपने जीवनों में, अपने जीवनों के द्वारा, परमेश्वर को और उसके वचन को ऊँचे पर उठाते हैं, परमेश्वर का गुणानुवाद करने वाले, उसे आदर और महिमा देने वाले बनते हैं, तो उससे न केवल हमारी प्रार्थनाएं उचित, सार्थक, और स्वीकार्य होने लगती हैं, बल्कि हमारी बोलचाल और व्यवहार भी सुधरने लगता है। हमारा जीवन और व्यवहार बदलने लगता है, और अशिष्ट व्यवहार, अनादरपूर्ण शब्दों का प्रयोग, तथा छिछोरी बातें हमारे जीवनों से हटने लग जाती हैं। यह होना 2 कुरिन्थियों 3:18 की पुष्टि है कि पवित्र आत्मा अंश-अंश करके वास्तविक मसीही विश्वासियों प्रभु के तेजस्वी स्वरूप में बदलता चला जाता है।


अगले लेख में हम यहीं से आगे बढ़ेंगे।

   

यदि आपने प्रभु की शिष्यता को अभी तक स्वीकार नहीं किया है, तो अपने अनन्त जीवन और स्वर्गीय आशीषों को सुनिश्चित करने के लिए अभी प्रभु यीशु के पक्ष में अपना निर्णय कर लीजिए। जहाँ प्रभु की आज्ञाकारिता है, उसके वचन की बातों का आदर और पालन है, वहाँ प्रभु की आशीष और सुरक्षा भी है। प्रभु यीशु से अपने पापों के लिए क्षमा माँगकर, स्वेच्छा से तथा सच्चे मन से अपने आप को उसकी अधीनता में समर्पित कर दीजिए - उद्धार और स्वर्गीय जीवन का यही एकमात्र मार्ग है। आपको स्वेच्छा और सच्चे मन से प्रभु यीशु मसीह से केवल एक छोटी प्रार्थना करनी है, और साथ ही अपना जीवन उसे पूर्णतः समर्पित करना है। आप यह प्रार्थना और समर्पण कुछ इस प्रकार से भी कर सकते हैं, “प्रभु यीशु, मैं अपने पापों के लिए पश्चातापी हूँ, उनके लिए आप से क्षमा माँगता हूँ। मैं आपका धन्यवाद करता हूँ कि आपने मेरे पापों की क्षमा और समाधान के लिए उन पापों को अपने ऊपर लिया, उनके कारण मेरे स्थान पर क्रूस की मृत्यु सही, गाड़े गए, और मेरे उद्धार के लिए आप तीसरे दिन जी भी उठे, और आज जीवित प्रभु परमेश्वर हैं। कृपया मुझे और मेरे पापों को क्षमा करें, मुझे अपनी शरण में लें, और मुझे अपना शिष्य बना लें। मैं अपना जीवन आप के हाथों में समर्पित करता हूँ।” सच्चे और समर्पित मन से की गई आपकी एक प्रार्थना आपके वर्तमान तथा भविष्य को, इस लोक के और परलोक के जीवन को, अनन्तकाल के लिए स्वर्गीय एवं आशीषित बना देगी।


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English Translation


Things Related to Christian Living – 84


The Four Pillars of Christian Living - 4 - Prayer (26)


We are now learning about practical Christian living from the examples and verses of God’s Word the Bible. We are doing this to learn the actual and original form of those things and to see how the initial Christian Believers and the church used to follow them. Since today the Christians are no longer interested in studying God’s Word for themselves, and they prefer to have a blind faith in whatever their Pastor, Church Elders, or preachers may say to them, therefore Satan has an open opportunity to bring in and firmly establish many wrong concepts and teachings related to Christian living and Christian faith, and he is making full use of it. We have seen that in Acts 2:42, four things regarding practical Christian living have been given, and the initial Christian Believers used to steadfastly follow them. The fourth of these four things is prayer, i.e., conversing with God; and presently we are studying about it from Matthew 6:5-15. In this study, on prayer, having seen some fundamental and basic things related to prayer, and having seen about the prevalent wrong concepts and false teachings about prayer, now we have begun to study the wrong concepts and false teachings about the so-called “Lord’s Prayer.”


In the previous articles we have seen that what is known as the “Lord’s Prayer” is actually not a prayer by itself. Yet, it is spoken by rote on all occasions, for everything, perfunctorily without ever giving it any serious thought. In reality, it is an outline, a framework for prayer given by the Lord. Every Christian Believer should give form to their prayers and mold them based on this outline or framework, so that their prayers are acceptable to God. We have seen from Matthew 6:5-8, how we should prepare ourselves for approaching God in prayer. That which is generally called the “Lord’s Prayer” is found in Matthew 6:9-13. About this we have seen that before asking God for something, we should be those who exalt and worship God, praise Him, give honor and glory to Him. Now, we are seeing from Matthew 6:9-10 that the basis of our receiving anything from God is our relationship with Him. Here, the Lord Jesus has used the address “Our Father” for asking anything from God; and we have seen the importance of this Father and child relationship for receiving anything from God. Today, we will proceed ahead on these same verses.


Having addressed God as Father, the next phrase spoken by the Lord is “in heaven” and so we have to keep in mind our position in comparison to God’s position. This is not only exalting God, giving Him honor and glory, but also reminding ourselves of our position in comparison to Him, before we ask Him for anything. King Solomon, under the guidance of the Holy Spirit wrote in Ecclesiastes 5:2 “Do not be rash with your mouth, And let not your heart utter anything hastily before God. For God is in heaven, and you on earth; Therefore let your words be few.” Although the true Christian Believers have a Father-child relationship with God, and though God wants that we come to Him with an open heart, and openly speak whatever we need to speak about with Him; but as we see and learn in our earthly families, we have to maintain the honor and appropriate behavior towards the family elders and seniors. Similarly, while saying something to God, asking Him for something, this dignity has to be maintained. We have to avoid all inappropriate behavior, all disrespectful words, and all frivolous things. The Psalmist has written “Give to the Lord the glory due His name; Bring an offering, and come into His courts” (Psalm 96:8). This is a very important thing; we don’t have to just fulfill a formality of honoring God; rather, we have to give Him the honor and glory that He is worthy of. To give God the glory and honor He is worthy of, we first need to learn about His attributes, characteristics, about the things written in His Word about Him; only then will we be able to appropriately honor and glorify Him. Once again, this affirms what we have seen about prayer in the initial articles, that to receive a positive response from God for our prayers, we should ask prayers based on God’s will and consistent with His Word. It also affirms what we have said in the initial articles on this topic of “Lord’s Prayer” that before asking anything from God, we should know how to worship and exalt God, praise Him, and give Him the honor and glorify He is worthy of. Those who honor God, God also honors them, and answers their prayers.


That which the Lord, and King Solomon have said, is pointing towards giving the appropriate honor and glory to God. King Solomon, in Ecclesiastes 5:2, has placed before us an aspect of giving God His due honor. He says that since God is in heaven, and we are on earth, therefore, in accordance with His honor, whatever we say to Him or ask of Him, must be in few words, and should not be said hastily. In other words, those who ask God for anything, should first think about it, prepare themselves for it, and then utter anything before God with their mouths. And this very thing, we had seen while considering Matthew 6:5-8, that before asking for anything in prayer, one must prepare himself for it. From this, we also derive another very important lesson; when we exalt God and His Word in and through our lives, when we become those who praise and worship the Lord, those who give Him and His Word glory and honor, it not only starts transforming our prayers into being appropriate, meaningful, and acceptable to God, but even our behavior and conversation start changing for the better. Our life, attitude, and the way we conduct ourselves starts changing, all inappropriate behavior, all disrespectful words, and all frivolous things start going out of our lives. This is an affirmation of 2 Corinthians 3:18, that the Holy Spirit keeps transforming the true Christian Believers bit by bit into the glorious form of the Lord.


In the next article we will proceed ahead from here. 


If you have not yet accepted the discipleship of the Lord, make your decision in favor of the Lord Jesus now to ensure your eternal life and heavenly blessings. Where there is obedience to the Lord, where there is respect and obedience to His Word, there is also the blessing and protection of the Lord. Repenting of your sins, and asking the Lord Jesus for forgiveness of your sins, voluntarily and sincerely, surrendering yourself to Him - is the only way to salvation and heavenly life. You only have to say a short but sincere prayer to the Lord Jesus Christ willingly and with a penitent heart, and at the same time completely commit and submit your life to Him. You can also make this prayer and submission in words something like, “Lord Jesus, I am sorry for my sins and repent of them. I thank you for taking my sins upon yourself, paying for them through your life.  Because of them you died on the cross in my place, were buried, and you rose again from the grave on the third day for my salvation, and today you are the living Lord God and have freely provided to me the forgiveness, and redemption from my sins, through faith in you. Please forgive my sins, take me under your care, and make me your disciple. I submit my life into your hands." Your one prayer from a sincere and committed heart will make your present and future life, in this world and in the hereafter, heavenly and blessed for eternity.


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शुक्रवार, 1 नवंबर 2024

Growth through God’s Word / परमेश्वर के वचन से बढ़ोतरी – 238

 

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मसीही जीवन से सम्बन्धित बातें – 83


मसीही जीवन के चार स्तम्भ - 4 - प्रार्थना (25) 


व्यावहारिक मसीही जीवन जीने से सम्बन्धित बातों में से एक है प्रार्थना करना। आज के समय में मसीहियों में मसीही जीवन जीने से सम्बन्धित बातों को लेकर शैतान ने बहुत सी भ्रांतियाँ फैला रखीं हैं। इस कारण आज के मसीहियों का जीवन और व्यवहार, बाइबल में दिए गए आरम्भिक मसीहियों और कलीसियाओं के जीवन और व्यवहार से भिन्न हैं। किन्तु फिर भी परमेश्वर के वचन से बाहर की इन बातों को बड़ी लग्न से स्वीकार किया जाता है, उनका पालन किया जाता है। इन गलत बातों के मसीहियों के जीवन में घुस आने, और जड़ पकड़ लेने का मुख्य कारण है मसीहियों द्वारा व्यक्तिगत बाइबल अध्ययन को छोड़कर, केवल पास्टर, कलीसिया के अगुवों, या प्रचारकों द्वारा कही गई बातों पर अन्ध-विश्वास कर लेना और बिना जाँचे परखे उन्हें मानते रहना। यदि स्वीकार करने से पहले हर बात बाइबल से जाँची-परखी जाए, और फिर उसका पालन किया जाए, तो शैतान को अपने झूठ फैलाने का अवसर भी नहीं रहेगा। इसीलिए हम व्यावहारिक मसीही जीवन से सम्बन्धित बातों को परमेश्वर के वचन के उदाहरणों और लेखों के आधार पर देख रहे हैं, उनके वास्तविक स्वरूप और उपयोग के बारे में सीख रहे हैं। वर्तमान में, प्रार्थना के बारे में सीखते हुए, हम तथा-कथित “प्रभु की प्रार्थना” के बारे में मत्ती 6:5-15 से सीख रहे हैं। इस “प्रार्थना” को बचपन से ही मसीहियों को रटा दिया जाता है, और फिर वे जीवन भर, हर अवसर और हर परिस्थिति में, बिना इसके बारे में जाने, बिना इस पर सोचे समझे, इसे बोलते रहते हैं। लेकिन जैसा हमने पिछले लेखों में देखा है, प्रभु ने इसे अपने शिष्यों को उस तरह से उपयोग करने के लिए नहीं दिया था, जैसा कि आज इसे उपयोग किया जा रहा है। यह परमेश्वर से कारगर प्रार्थना करने की एक रूपरेखा, एक ढाँचा है, जिसके आधार पर मसीहियों को अपनी व्यक्तिगत प्रार्थनाएं बनानी और स्वरूपित करनी हैं। मत्ती के इस खण्ड से हमने, पद 5-8 से देखा है कि परमेश्वर के सामने प्रार्थना के साथ उपस्थित होने से पहले, प्रार्थना करने वाले को कुछ तैयारी कर लेनी चाहिए, परमेश्वर से क्या और क्यों माँगना है, उसके लिए अपने आप को कैसे तैयार करना चाहिए। आज से हम इस “प्रभु की प्रार्थना” के पदों, पद 9-13, पर विचार आरम्भ करेंगे।


प्रभु यीशु ने इस प्रार्थना की रूपरेखा, या ढाँचे के बारे में आरम्भ करते हुए कहा, “सो तुम इस रीति से प्रार्थना किया करो; “हे हमारे पिता, तू जो स्वर्ग में है; तेरा नाम पवित्र माना जाए। तेरा राज्य आए; तेरी इच्छा जैसी स्वर्ग में पूरी होती है, वैसे पृथ्वी पर भी हो” (मत्ती 6:9-10)। प्रभु द्वारा दिए गए प्रार्थना के इस ढाँचे, इस रूपरेखा को मोटे तौर पर तीन भागों में बाँटा जा सकता है - आरम्भिक सम्बोधन (पद 9-10), प्रार्थना के विषय (पद 11-13a), और समापन (पद 13b)। प्रार्थना की इस रूपरेखा का आरम्भिक सम्बोधन, और समापन दोनों परमेश्वर की आराधना अर्थात उसका गुणानुवाद, उसे सम्मान देना हैं। फिर मध्य भाग उन विषयों के बारे में है जिन्हें प्राप्त करने के लिए हमें परमेश्वर के सम्मुख आना है। अर्थात, प्रभु के लोगों को, प्रभु से कुछ प्राप्त करने की मनसा रखने वालों को, केवल प्रभु से माँगने वाला ही नहीं, वरन सबसे पहले प्रभु का आराधक, उसका गुणानुवाद करने वाला, उसे सम्मान देने वाला भी होना चाहिए। पिता परमेश्वर की आराधना, उसका गुणानुवाद करना, उसे सम्मान देना दिखाता है कि हम उसकी हस्ती को, उसके सार्वभौमिक, सर्वोच्च, सर्वाधिकारी होने को, सभी बातों के उसके नियंत्रण में होने को, और उसके हमारी हर आवश्यकता की पूर्ति करने की क्षमता रखने वाले एकमात्र होने को जानते और मानते हुए उसके सम्मुख अपनी आवश्यकताओं को लेकर आए हैं। जब हम परमेश्वर पिता की वास्तविक हस्ती, उसकी सार्वभौमिकता को अपने जीवनों में अंगीकार करेंगे, उसे सर्वप्रथम रखेंगे, उसके प्रति अपने जीवन और व्यवहार को उससे सम्बन्धित इन बातों के अनुरूप करेंगे, तो स्वतः ही फिर हम यह ध्यान भी रखेंगे कि हम उससे जो भी कहें, जो भी माँगें, वह हमारे पिता परमेश्वर की उस हस्ती और उसके गुणों के अनुसार हो। हमारा उससे कुछ भी माँगना या कहना, उसकी इस हस्ती में, उसके गुणों में कोई ऐसी बात न लाए, जो उसके स्वरूप और चरित्र की इन बातों को किसी भी रीति से कम करे, किसी भी तरह से उसे नीचा दिखाए, किसी भी रूप में उसके लिए अपमानजनक हो। तब ही हमें यह आशा रखनी चाहिए कि परमेश्वर पिता हमारी सुनेगा और उसका सकारात्मक उत्तर भी देगा।


हमने पिछले लेखों में देखा है कि परमेश्वर का प्रार्थनाओं को सुनकर उत्तर देने का आश्वासन, प्रचलित किन्तु गलत धारणा के विपरीत, केवल प्रभु के सच्चे, समर्पित, और आज्ञाकारी शिष्यों के लिए ही है; हर किसी के लिए नहीं। साथ ही हमने यूहन्ना 3:3, 5 से देखा है कि प्रभु का सच्चा शिष्य होने का अर्थ है वास्तव में नया जन्म पाया हुआ मसीही विश्वासी होना, परमेश्वर पिता के परिवार का एक सदस्य होना (यूहन्ना 1:12-13)। इसी बात के आधार पर प्रभु ने प्रार्थना की इस रूपरेखा में सबसे पहली बात जो कही है, वह है “हे हमारे पिता।” अर्थात, परमेश्वर से वार्तालाप का, उससे कुछ माँगने और पाने की इच्छा रखने का आधार परमेश्वर के साथ हमारा सम्बन्ध है। सबसे पहले हमें परमेश्वर के साथ अपने सम्बन्ध को समझना चाहिए। जिनका परमेश्वर के साथ पिता और सन्तान का सम्बन्ध नहीं है, उन्हें सबसे पहले अपने जीवन की इस कमी को ठीक करना चाहिए, और फिर परमेश्वर की सन्तान बनकर परमेश्वर से प्राप्त करने की लालसा रखनी चाहिए। जब व्यक्ति अपने आप को परमेश्वर के परिवार का सदस्य जानता और पहचानता है, तो वह फिर अपने जीवन और व्यवहार में, अपनी लालसाओं और अभिलाषाओं में इस बात का भी ध्यान रखेगा कि परमेश्वर पिता से उसका वार्तालाप, इस पारिवारिक सम्बन्ध, परिवार की इस गरिमा और सम्मान के अनुसार हो। उसकी किसी भी बात से न तो उसके पिता परमेश्वर पर और न ही उसके परिवार तथा अन्य पारिवारिक सदस्यों पर कोई आँच न आने पाए, कोई उँगली न उठाने पाए। अर्थात, इस पिता और सन्तान के सम्बन्ध के एहसास के साथ ही परमेश्वर के पास आने वाले व्यक्ति के जीवन, व्यवहार, लालसाओं, और अभिलाषाओं में स्वतः ही बहुत सुधार हो जाता है, व्यर्थ बातें हटने लगती हैं, और व्यक्ति परमेश्वर पिता की इच्छा और उसके वचन के अनुसार ढलने लग जाता है। ऐसे में स्वाभाविक है कि उसकी प्रार्थनाएं या ‘माँगें’ भी परमेश्वर पिता की इच्छा और वचन के अनुसार होने लग जाएंगी, और परमेश्वर को स्वीकार्य हो जाएंगी।

 

बहुत से लोगों में यह प्रवृत्ति पाई जाती है कि वे “प्रभु यीशु के लहू के द्वारा,” या “प्रभु के क्रूस के द्वारा,” या अन्य ऐसे किसी वाक्यांश का प्रयोग करते हुए परमेश्वर के सम्मुख आने की बातें बोलते हैं। परमेश्वर के वचन में, परमेश्वर के सम्मुख आने का आधार केवल व्यक्ति का परमेश्वर से पिता और सन्तान का रिश्ता होना ही दिखाया गया है। इसके अतिरिक्त जो भी सम्बोधन हैं, वे चाहे श्रद्धा पूर्ण हों, लेकिन वचन के उदाहरणों से सुसंगत नहीं हैं; वचन में जोड़ी गई बातें हैं, जो करना मना किया गया है। उनके प्रयोग के औचित्य और उपयोगिता का वचन से कोई समर्थन नहीं है। प्रभु द्वारा परमेश्वर पिता को सम्बोधित करने के लिए दिया गया वाक्यांश है “हे हमारे पिता;” इसलिए वचन में अपनी ओर से कुछ नया जोड़ने की बजाए, किसी मनुष्य की बुद्धि और समझ की बात का पालन करने की बजाए, प्रभु द्वारा दी गई बात का पालन करना ही सही और उचित है। अगले लेख में हम यहाँ से आगे देखेंगे।

 

यदि आपने प्रभु की शिष्यता को अभी तक स्वीकार नहीं किया है, तो अपने अनन्त जीवन और स्वर्गीय आशीषों को सुनिश्चित करने के लिए अभी प्रभु यीशु के पक्ष में अपना निर्णय कर लीजिए। जहाँ प्रभु की आज्ञाकारिता है, उसके वचन की बातों का आदर और पालन है, वहाँ प्रभु की आशीष और सुरक्षा भी है। प्रभु यीशु से अपने पापों के लिए क्षमा माँगकर, स्वेच्छा से तथा सच्चे मन से अपने आप को उसकी अधीनता में समर्पित कर दीजिए - उद्धार और स्वर्गीय जीवन का यही एकमात्र मार्ग है। आपको स्वेच्छा और सच्चे मन से प्रभु यीशु मसीह से केवल एक छोटी प्रार्थना करनी है, और साथ ही अपना जीवन उसे पूर्णतः समर्पित करना है। आप यह प्रार्थना और समर्पण कुछ इस प्रकार से भी कर सकते हैं, “प्रभु यीशु, मैं अपने पापों के लिए पश्चातापी हूँ, उनके लिए आप से क्षमा माँगता हूँ। मैं आपका धन्यवाद करता हूँ कि आपने मेरे पापों की क्षमा और समाधान के लिए उन पापों को अपने ऊपर लिया, उनके कारण मेरे स्थान पर क्रूस की मृत्यु सही, गाड़े गए, और मेरे उद्धार के लिए आप तीसरे दिन जी भी उठे, और आज जीवित प्रभु परमेश्वर हैं। कृपया मुझे और मेरे पापों को क्षमा करें, मुझे अपनी शरण में लें, और मुझे अपना शिष्य बना लें। मैं अपना जीवन आप के हाथों में समर्पित करता हूँ।” सच्चे और समर्पित मन से की गई आपकी एक प्रार्थना आपके वर्तमान तथा भविष्य को, इस लोक के और परलोक के जीवन को, अनन्तकाल के लिए स्वर्गीय एवं आशीषित बना देगी।


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English Translation


Things Related to Christian Living – 83


The Four Pillars of Christian Living - 4 - Prayer (25)


One of the components of living a practical Christian life is prayer. Nowadays, Satan has spread many wrong concepts related to living a Christian life. Therefore, the life and behavior of the present-day Christians and of the churches is quite different from the way of living and behavior of the initial Christians and the churches at that time. But still, the things from outside of God’s Word are readily accepted and followed. The main reason for these wrong things having entered and taken root in the lives of the Christians is their moving away from personal Bible study, and depending only upon the Pastors, Church Elders, and Preachers; having a blind faith in whatever they say, and following them without first examining and cross checking them. If everything is examined and cross-checked from the Bible before accepting and following it, Satan will not have any opportunity to spread his lies. Therefore, we are learning about the actual form and observance of things related to practical Christian living from the examples and the text given in God’s Word. Presently, while learning about prayer, we are now considering the so-called “Lord’s Prayer” through Matthew 6:5-15. The children are made to memorize this “prayer” from their childhood, and then for the rest of their lives, on every occasion and for every circumstance, they keep repeating it, without knowing or understanding anything about it. But, as we have seen in the earlier articles, the Lord had not given it to His disciples to be used in such a manner as it is being used today. This is an outline, a framework, based on which the Christians have to build and mold their personal prayers. From this section of Matthew, we have seen from verses 5 to 8 of this section of Matthew, that before presenting ourselves before God in prayer, we should make some preparations about what we are going to ask God for, and why; and, how we should make ourselves ready to come before God. From today we will start considering this “Lord’s Prayer” given in verses 9-13.


The Lord Jesus at the beginning of this outline or framework said “In this manner, therefore, pray: Our Father in heaven, Hallowed be Your name. Your kingdom come. Your will be done On earth as it is in heaven” (Matthew 6:9-10). This framework, this outline of prayer given by the Lord, can broadly be divided into three parts - the opening address (verses 9-10), the topics for asking (verses 11-13a), and the ending (verse 13b). In this framework of prayer, both, the opening address, and the ending are God’s worship, i.e., exalting and honoring Him. The middle part is about the things we should be coming to God for. In other words, the people of God, those who desire to receive something from God, should not just be those who ask for things from God, but also be those who worship Him, praise and honor Him. To worship Father God, to exalt and honor Him shows that we recognize His stature, His being all-in-all, the most high, the highest authority, everything being under His control, and His being the only one who has the ability to fulfill all our needs, and with this in mind we have come before Him for our needs. When we acknowledge the true stature of God, of His being all-in-all, give Him the first place in our lives, and mold our lives and behavior in accordance with these, then automatically we will also take care that whatever we say to Him, whatever we ask of Him, it is consistent with the stature and attributes of God. So, anything that we ask for or say, should not in any way be anything that in any way diminishes anything related to His characteristics and stature, is in any way insulting to Him, or brings Him down in any manner. Only then will we have this hope that Father God will listen to us and answer favorably.


We have seen in the earlier articles that God’s assurance to listen and answer prayers, contrary to the popular but wrong concept, is only for the true, surrendered, obedient disciples of the Lord; it has not been given for everyone. We have also seen from John 3:3, 5 that to be a true disciple of the Lord means to be a truly Born-Again Christian Believer, to be a member of God’s family (John 1:12-13). On this basis, the first thing that the Lord has said in this outline of prayer is “Our Father.” In other words, the basis of conversing with God, of having the desire to ask and receive something from Him, is our relationship with God. The first thing that we should understand about is our relationship with God. Those who do not have a Father and child relationship with God, should first rectify this deficiency in their lives, and then, having become a child of God, have the desire to receive anything from God. When a person recognizes himself as a member of God’s family, then in his life and behavior, in his desires and expectations, he is also careful to ensure that his conversation with God should be according to the dignity and honor of this familial relationship. Nothing of what he says or does should in any way bring a bad name, and no one should have any reason or opportunity to point fingers on his Father God and other members of his family. That is to say that with the realization of this Father and child relationship with God, the life, behavior, desires, expectations, etc., automatically start changing for the better, the vain things start falling away, and the person starts conforming to the will and Word of Father God. In such a situation, it is only natural that his prayers and ‘wants’ will also start becoming consistent with God’s will and Word, and will become acceptable to God.


There is a tendency seen in many people that they use phrases like “through the blood of Jesus” or “through the Cross of the Lord” or something else like these, to come before God with their requests. In God’s Word, the one and only basis of approaching God is the Father and child relationship with God. Using anything other than this to address God, even though it may sound reverential, it is not consistent with the examples given in God’s Word. They are additions to God’s Word, something that has been forbidden. There is no rationale and no utility for them on the basis of God’s Word. The phrase given by the Lord Jesus for addressing God is “Our Father.” Therefore, instead of adding anything new to God’s Word, instead of following anything according to the wisdom and understanding of any man, following what has been said and given by the Lord is the correct and appropriate thing to do. In the next article, we will carry on from here.


If you have not yet accepted the discipleship of the Lord, make your decision in favor of the Lord Jesus now to ensure your eternal life and heavenly blessings. Where there is obedience to the Lord, where there is respect and obedience to His Word, there is also the blessing and protection of the Lord. Repenting of your sins, and asking the Lord Jesus for forgiveness of your sins, voluntarily and sincerely, surrendering yourself to Him - is the only way to salvation and heavenly life. You only have to say a short but sincere prayer to the Lord Jesus Christ willingly and with a penitent heart, and at the same time completely commit and submit your life to Him. You can also make this prayer and submission in words something like, “Lord Jesus, I am sorry for my sins and repent of them. I thank you for taking my sins upon yourself, paying for them through your life.  Because of them you died on the cross in my place, were buried, and you rose again from the grave on the third day for my salvation, and today you are the living Lord God and have freely provided to me the forgiveness, and redemption from my sins, through faith in you. Please forgive my sins, take me under your care, and make me your disciple. I submit my life into your hands." Your one prayer from a sincere and committed heart will make your present and future life, in this world and in the hereafter, heavenly and blessed for eternity.


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गुरुवार, 31 अक्टूबर 2024

Growth through God’s Word / परमेश्वर के वचन से बढ़ोतरी – 237

 

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मसीही जीवन से सम्बन्धित बातें – 82


मसीही जीवन के चार स्तम्भ - 4 - प्रार्थना (24) 


व्यावहारिक मसीही जीवन के लिए आवश्यक बातों के सन्दर्भ में हम परमेश्वर के वचन के उदाहरणों और पदों से देख रहे हैं। वर्तमान में हम प्रेरितों 2:42 में दी गई चार में से चौथी बात, प्रार्थना के बारे में देखते आ रहे हैं। पिछले कुछ लेखों से हमने तथाकथित “प्रभु की प्रार्थना” के बारे में वचन के आधार पर देखना आरम्भ किया है। हमने देखा है कि यह प्रभु यीशु द्वारा रट लेने और हर अवसर तथा परिस्थिति में दोहराते रहने के लिए दी गई कोई “प्रार्थना” नहीं है। वरन यह परमेश्वर से प्रभावी प्रार्थना करने के लिए, एक रूपरेखा, एक ढाँचा है, जिसके अनुसार प्रभु के लोगों को अपनी व्यक्तिगत प्रार्थनाएं ढालनी चाहिएं। हमने इसके बारे में मत्ती 6:5-15 के आधार पर देखना आरम्भ किया है। पिछले लेख में हमने परमेश्वर से प्रार्थना करने से पूर्व की तैयारी के बारे में पद 5 और 6 से इस तैयारी के बारे में आरम्भिक बातें समझी हैं। इस सन्दर्भ में हमने पद पाँच से देखा है कि परमेश्वर से प्रार्थना, परमेश्वर से वार्तालाप करने के लिए ही होनी चाहिए। यह अपनी वाक्पटुता और आलंकारिक भाषा के प्रयोग द्वारा लोगों को सुनाने और प्रभावित करने, उनकी प्रशंसा और सराहना प्राप्त करने के लिए बोले शब्द नहीं होने चाहिए, अन्यथा उस प्रार्थना का परमेश्वर से कोई प्रतिफल नहीं मिलेगा। दूसरी बात, जिसे हमने पद 6 से देखा था, है कि सच्ची प्रार्थना एकान्‍त में, संसार के आकर्षणों से स्वयं को अलग करके केवल परमेश्वर के साथ जुड़कर की जाती है। आज हम यहीं से और आगे बढ़ेंगे और वचन से, प्रभु की शिक्षाओं से प्रार्थना के बारे में और सीखेंगे। 


परमेश्वर पिता से खराई से प्रार्थना करने के लिए, मत्ती 6:7 में लिखा है, “प्रार्थना करते समय अन्यजातियों के समान बक बक न करो; क्योंकि वे समझते हैं कि उनके बहुत बोलने से उन की सुनी जाएगी।” अर्थात, परमेश्वर से की गई प्रार्थना का प्रभावी और कारगर होना, शब्दों की बहुतायत पर निर्भर नहीं है, विशेषकर कुछ शब्दों या वाक्यांशों को बारम्बार दोहराते रहने पर निर्भर नहीं है। कुछ लोगों की यह आदत होती है कि वे अपने कुछ प्रिय शब्द या वाक्यांश, अपनी प्रार्थना या आराधना में, हर वाक्य में बारम्बार दोहराते रहते हैं। यहाँ प्रभु यीशु ने इस प्रवृत्ति से निकलने, इसे बंद करने के लिए कहा है। साथ ही प्रभु ने इसे बक-बक करना और अन्यजातियों के समान प्रार्थना या आराधना करना कहा है, और इस तरह की प्रार्थना को “बक-बक करना” कहा है। ये प्रभु द्वारा प्रयोग किए गए तीखे शब्द हैं, जो बल देकर ऐसी प्रार्थना के व्यर्थ होने को दिखाते हैं। केवल यहाँ नए नियम में ही नहीं, परमेश्वर पवित्र आत्मा ने सुलैमान के द्वारा सभोपदेशक की पुस्तक में भी इस बात को लिखवाया है, “जब तू परमेश्वर के भवन में जाए, तब सावधानी से चलना; सुनने के लिये समीप जाना मूर्खों के बलिदान चढ़ाने से अच्छा है; क्योंकि वे नहीं जानते कि बुरा करते हैं। बातें करने में उतावली न करना, और न अपने मन से कोई बात उतावली से परमेश्वर के सामने निकालना, क्योंकि परमेश्वर स्वर्ग में हैं और तू पृथ्वी पर है; इसलिये तेरे वचन थोड़े ही हों” (सभोपदेशक 5:1-2)। परमेश्वर की प्रेरणा से सुलैमान ने यह स्पष्ट लिखा है कि अनावश्यक और अधिक बोलना, मूर्खों के समान बलिदान चढ़ाना और बुरा करना है; और परमेश्वर के सामने कहे गए मनुष्यों के वचन थोड़े होने चाहिएँ। मनुष्य को परमेश्वर के समीप, अपनी बात कहने के उद्देश्य से कम, और परमेश्वर की बात को सुनने के उद्देश्य के लिए अधिक जाना चाहिए। इन बातों से यह प्रकट है कि जहाँ तक सम्भव हो, परमेश्वर से प्रार्थना करने से पहले, प्रार्थना करने वालों को अपने अन्दर विचार कर लेना चाहिए कि वे परमेश्वर के सम्मुख क्यों जा रहे हैं? उससे क्या कहने के लिए जा रहे हैं? वे किन शब्दों का उसके सम्मुख उपयोग करेंगे? ताकि उनकी प्रार्थनाएं परमेश्वर की दृष्टि में अन्यजातियों की बक-बक या मूर्खों की बातें न लगें। साथ ही प्रार्थना करने वाले को परमेश्वर से केवल अपनी बात कहने के लिए ही नहीं, बल्कि उसकी बात को सुनने के लिए भी तैयार रहना चाहिए।


 फिर मत्ती 6:8 में, मत्ती 6:7 की बात को आगे बढ़ाते हुए, प्रभु यीशु ने कहा है, “सो तुम उन के समान न बनो, क्योंकि तुम्हारा पिता तुम्हारे मांगने से पहिले ही जानता है, कि तुम्हारी क्या क्या आवश्यकता है।” प्रभु ने अपने शिष्यों से कहा है कि उनके माँगने से पहले ही परमेश्वर उनकी प्रत्येक आवश्यकता को, बात को जानता है। इसलिए परमेश्वर को कुछ समझाने, सिखाने की आवश्यकता नहीं है। हमारा सीधे, साफ, और संक्षिप्त शब्दों में अपनी बात को परमेश्वर से कहना, हमारी बात को परमेश्वर को स्वीकार्य, तथा प्रार्थना को प्रभावी और कारगर बनाता है। हम इस बात को प्रार्थना के बारे में आरम्भिक लेखों में पहले देख चुके हैं कि जब परमेश्वर हमारी आवश्यकताओं को पहले से ही जानता है, तो फिर हमें किसी भी बात के लिए उससे प्रार्थना करने की क्या आवश्यकता है? मुख्यतः, प्रार्थना करने के द्वारा, हम स्वयं को, और अपने सुनने वालों को अपनी प्रार्थनाओं की सार्थकता और प्रार्थना, या परमेश्वर से वार्तालाप के विषय अपनी मानसिकता, को दिखाते हैं। जब हम अपने ही शब्दों को - चाहे मन ही में अथवा अपने कानों से, सुनते हैं तो हमें अधिक बेहतर रीति से पता चलता है कि हम अपनी प्रार्थनाएं सच्चे मन से परमेश्वर से कहने के लिए कर रहे हैं; या लोगों को सुनाने और उन्हें प्रभावित करने के लिए कह रहे हैं। क्योंकि जो प्रार्थनाएं परमेश्वर को सुनाने के लिए होंगी, वे परमेश्वर की इच्छा के, उसके निर्देशों के अनुसार होंगी; और जो मनुष्यों को सुनाने के लिए होंगी, लोगों पर प्रभाव जमाने के लिए होंगी, वे फिर लोगों की पसन्द के अनुसार, उन्हें प्रभावित करने वाली बातों के अनुसार होंगी। साथ ही यहाँ पर पद 8 के आरम्भिक वाक्य “सो तुम उन के समान न बनो” पर भी ध्यान कीजिए। यहाँ प्रभु अपने शिष्यों के सामने, प्रार्थना से सम्बन्धित एक चुनौती रख रहा है। प्रभु उन से कह रहा है कि प्रार्थनाओं को परमेश्वर को स्वीकार्य और कारगर बनाना उनके अपने हाथों में है। यह उन शिष्यों का अपना निर्णय और व्यवहार है कि वे क्या कहने, करने वाले बनाना चाहते हैं। प्रभु का उन्हें परामर्श है कि वे बक-बक करने वाले अन्यजातियों के समान न बनें; लेकिन इस परामर्श को व्यवहारिक करना, प्रत्येक शिष्य का व्यक्तिगत निर्णय और व्यवहार है।

 

प्रार्थना से पहले की तैयारियों के बारे में संक्षेप में देखने के बाद, अगले लेख में हम पद 9-13 में दी गई तथाकथित “प्रभु की प्रार्थना” पर, प्रभु द्वारा प्रार्थना के लिए दी गई रूपरेखा या ढाँचे पर विचार करना आरम्भ करेंगे।

 

यदि आपने प्रभु की शिष्यता को अभी तक स्वीकार नहीं किया है, तो अपने अनन्त जीवन और स्वर्गीय आशीषों को सुनिश्चित करने के लिए अभी प्रभु यीशु के पक्ष में अपना निर्णय कर लीजिए। जहाँ प्रभु की आज्ञाकारिता है, उसके वचन की बातों का आदर और पालन है, वहाँ प्रभु की आशीष और सुरक्षा भी है। प्रभु यीशु से अपने पापों के लिए क्षमा माँगकर, स्वेच्छा से तथा सच्चे मन से अपने आप को उसकी अधीनता में समर्पित कर दीजिए - उद्धार और स्वर्गीय जीवन का यही एकमात्र मार्ग है। आपको स्वेच्छा और सच्चे मन से प्रभु यीशु मसीह से केवल एक छोटी प्रार्थना करनी है, और साथ ही अपना जीवन उसे पूर्णतः समर्पित करना है। आप यह प्रार्थना और समर्पण कुछ इस प्रकार से भी कर सकते हैं, “प्रभु यीशु, मैं अपने पापों के लिए पश्चातापी हूँ, उनके लिए आप से क्षमा माँगता हूँ। मैं आपका धन्यवाद करता हूँ कि आपने मेरे पापों की क्षमा और समाधान के लिए उन पापों को अपने ऊपर लिया, उनके कारण मेरे स्थान पर क्रूस की मृत्यु सही, गाड़े गए, और मेरे उद्धार के लिए आप तीसरे दिन जी भी उठे, और आज जीवित प्रभु परमेश्वर हैं। कृपया मुझे और मेरे पापों को क्षमा करें, मुझे अपनी शरण में लें, और मुझे अपना शिष्य बना लें। मैं अपना जीवन आप के हाथों में समर्पित करता हूँ।” सच्चे और समर्पित मन से की गई आपकी एक प्रार्थना आपके वर्तमान तथा भविष्य को, इस लोक के और परलोक के जीवन को, अनन्तकाल के लिए स्वर्गीय एवं आशीषित बना देगी।


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English Translation


Things Related to Christian Living – 82


The Four Pillars of Christian Living - 4 - Prayer (24)


We have been learning about living a practical Christian life through the examples and the text of God’s Word. Currently we have been considering the fourth of the four things given in Acts 2:42. For the past few articles we have been considering the so-called “Lord’s Prayer” on the basis of the Word of God. We have seen that it is not something given by the Lord to memorize, and then by rote keep reciting it on every occasion, in every circumstance. Rather, it is an outline, a framework for constructing and molding the personal prayers of the people of the Lord to make them effective. We have begun to consider this from Matthew 6:5-15. In the previous article we have seen and understood about the preliminary preparations that should be done before praying, from verses 5 and 6. In this context we have seen from verse five that praying should be to converse with God. It should not be to show-off our eloquence and use of figurative language to others for impressing them, nor should prayer be words spoken to gain the praise and appreciation of people; else, there will be no results of such prayers. The second thing that we learnt from verse 6 is that sincere prayer is said by isolating ourselves from the attractions and distractions of the world, and being joined only to the Lord. Today we will proceed further from here, and learn some more from the Word and the Lord’s teachings.


For praying sincerely to God the Father, it is written in Matthew 6:7, “And when you pray, do not use vain repetitions as the heathen do. For they think that they will be heard for their many words.” In other words, the impact and efficacy of the prayers made to God are not dependent upon the volume and type of words used, especially on habitually repeating some word or phrases over and over again. Some people are habituated to very frequently repeating their favorite words or phrases over and over again in every sentence, in their prayers or worship. Here the Lord has asked to stop such tendencies and come out of them. Moreover, the Lord has called doing this “vain repetition” and praying or worshiping like the heathen. These are sharp words, used by the Lord to emphatically show the vanity of such prayers. Not just here in the New Testament, but God the Holy Spirit also had the same thing written by Solomon in the Book of Ecclesiastes, “Walk prudently when you go to the house of God; and draw near to hear rather than to give the sacrifice of fools, for they do not know that they do evil. Do not be rash with your mouth, And let not your heart utter anything hastily before God. For God is in heaven, and you on earth; Therefore, let your words be few” (Ecclesiastes 5:1-2). Through the inspiration of God, Solomon has clearly written that speaking excessively and saying unnecessary things is like offering the sacrifice of fools, is evil. Man should approach God, more to listen to God than to make God listen to him; and man’s words spoken before God should be few. It is apparent from these that as far as it can be done, before praying to God, the person saying the prayer should ponder over it in his heart and see why he is approaching God? What is he going to say to Him? What words is he going to speak before Him? So that their prayers do not seem like vain repetitions of the fools and of heathen in the eyes of God. Moreover, those praying should not only approach God to speak to Him, but they should also be willing and prepared to listen to God.


Then, in Matthew 6:8, carrying the thought of Matthew 6:7 ahead, the Lord Jesus said, “Therefore do not be like them. For your Father knows the things you have need of before you ask Him.” The Lord has told His disciples that before they ask anything, God already knows about their needs and everything else. So, there is no need to try to make God understand anything, to teach and explain things to Him. Our saying what we have to say in a clear, straightforward, and succinct manner makes our prayers acceptable to Him, impactful and effective. We have already seen in the initial articles on prayer, why when God already knows about our needs, do we at all need to pray to Him for anything? Mainly, because by praying, we show to ourselves and to others listening to us, the meaningfulness of our prayers, and our mentality in our conversation with God. When we listen to our own words - whether in our hearts or through our ears, then we learn better whether we are sincerely saying our prayers to converse with God, or saying them for the sake of the people listening to us and to impress them. Because the prayers that are said for God to hear, they will be according to His will, and consistent with His instructions; whereas the prayers meant for people to hear, to impress the people, they will be according to what the people want to hear and to impress them. Also, consider and pay attention to the initial sentence of verse 8 “Therefore do not be like them.” Here the Lord is placing a challenge related to prayer, before His disciples. The Lord is saying to them that to make their prayers acceptable to God and effective, is in their own hands. It is the disciple’s own decision and behavior, what they want to say or do. The Lord’s advice to them is that they do not become like the heathen, vainly repeating things in their prayers; but to accept this advice and practically apply it in their lives, is each disciple’s personal decision and behavior.


Having briefly seen the preliminary preparations necessary before praying, from the next article, we will start considering the so-called “Lord’s Prayer” given in Matthew 6:9-13, seeing the outline and the framework for an effective prayer given to us by the Lord.


If you have not yet accepted the discipleship of the Lord, make your decision in favor of the Lord Jesus now to ensure your eternal life and heavenly blessings. Where there is obedience to the Lord, where there is respect and obedience to His Word, there is also the blessing and protection of the Lord. Repenting of your sins, and asking the Lord Jesus for forgiveness of your sins, voluntarily and sincerely, surrendering yourself to Him - is the only way to salvation and heavenly life. You only have to say a short but sincere prayer to the Lord Jesus Christ willingly and with a penitent heart, and at the same time completely commit and submit your life to Him. You can also make this prayer and submission in words something like, “Lord Jesus, I am sorry for my sins and repent of them. I thank you for taking my sins upon yourself, paying for them through your life.  Because of them you died on the cross in my place, were buried, and you rose again from the grave on the third day for my salvation, and today you are the living Lord God and have freely provided to me the forgiveness, and redemption from my sins, through faith in you. Please forgive my sins, take me under your care, and make me your disciple. I submit my life into your hands." Your one prayer from a sincere and committed heart will make your present and future life, in this world and in the hereafter, heavenly and blessed for eternity.


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बुधवार, 30 अक्टूबर 2024

Growth through God’s Word / परमेश्वर के वचन से बढ़ोतरी – 236

 

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मसीही जीवन से सम्बन्धित बातें – 81


मसीही जीवन के चार स्तम्भ - 4 - प्रार्थना (23) 


व्यावहारिक मसीही जीवन से सम्बन्धित बातों के बारे हम अभी प्रेरितों 2:42 में दी गई चार बातों में से चौथी बात, प्रार्थना करने के बारे में, परमेश्वर के वचन में दी गई सम्बन्धित बातों के उदाहरणों और हवालों से देख रहे हैं। प्रार्थना से सम्बन्धित कुछ भ्रांतियों, गलत शिक्षाओं, और अनुचित धारणाओं को देखने के बाद, अब हम मसीहियों में बहुत आम तौर से बोली जाने वाली “प्रभु की प्रार्थना” के बारे देख रहे हैं। हमने देखा है कि बाइबल में इस “प्रार्थना” के बारे में जो लिखा गया है और जिस तरह से इसे उपयोग किया गया है, उससे यही लगता है कि यह प्रभु यीशु द्वारा रटने और बारम्बार, हर अवसर पर, बिना इस समझे या इसके बारे में विचार किए, यूँ ही बोलते रहने के लिए दी गई कोई प्रार्थना नहीं है। बल्कि प्रभु के द्वारा परमेश्वर से सही रीति से, कारगर प्रार्थना करने की एक रूपरेखा, एक ढाँचा है, जिसके आधार पर, या जिसके अनुसार प्रभु के अनुयायियों को अपनी प्रार्थनाओं को स्वरूप देना है। आज हम इसी बात को, “प्रभु की प्रार्थना” की रूपरेखा या ढाँचे को, बहुत संक्षेप में देखना और समझना आरम्भ करेंगे। इसके लिए हम मत्ती 6:5-15 का उपयोग करेंगे, क्योंकि न केवल यह अधिक विस्तृत है, वरन यह प्रभु द्वारा पहली बार कहा गया स्वरूप भी है।

 

प्रभु द्वारा दिए गए पहाड़ी उपदेश के प्रार्थना से सम्बन्धित इस खण्ड में प्रभु ने अपने शिष्यों से परमेश्वर से प्रार्थना करने केवल एक स्वरूप को ही नहीं दिया है, वरन प्रार्थना करने से पहले की बातों और तैयारियों के बारे में भी बताया है। यहाँ पर, पद 5 में हम देखते हैं कि परमेश्वर पिता से प्रार्थना करने, खराई से उससे वार्तालाप करने की पहली तैयारी, उसकी आधारभूत बात है, प्रार्थना को करने के मर्म को समझना। यह ध्यान रखना और उसका पालन करना कि जो हम करने जा रहे हैं, वह लोगों को दिखाने, उनकी प्रशंसा और सराहना प्राप्त करने के लिए नहीं है। मत्ती 6:5-15, कुल 11 पदों का एक छोटा सा खण्ड है, और इन 11 पदों में ‘प्रार्थना’ के शब्द, पद 9-13, अर्थात 5 पदों में दिए गए हैं। इन पदों में व्यक्त की गई बात, सिखाई गई शिक्षाएं, बहुत सीधे और साधारण शब्दों तथा वाक्यों में हैं। यहाँ पर न तो किसी प्रकार की कोई वाक्पटुता दिखाई गई है, और न ही कोई आलंकारिक भाषा प्रयोग की गई है। थोड़े से शब्दों में इतना कुछ कहा गया है, और इस तरह से कहा गया है जो लोगों से अपनी लम्बी-लम्बी प्रार्थनाओं में नहीं कहा जाता है। परमेश्वर से प्रार्थना करने के लिए, प्रभु का पहला निर्देश है कि अपने आप को परमेश्वर को सम्बोधित करने के लिए तैयार करें, न कि परमेश्वर से प्रार्थना करने के नाम पर, लोगों को दिखाने, सुनाने, उन्हें प्रभावित करने, और लोगों से ही प्रशंसा और सराहना प्राप्त करने का प्रयास करें। जिनकी प्रार्थनाएं लोगों को सुनाने, अपनी वाक्पटुता और आलंकारिक भाषा का उदाहरण प्रस्तुत करने के लिए होती हैं, इस पद में प्रभु उन्हें सचेत करते हुए स्पष्ट कह देता है कि “वे अपना प्रतिफल पा चुके।” अब वे पिता परमेश्वर से किसी प्रतिफल की, प्रार्थना के किसी और उत्तर की कोई आशा नहीं रखें। प्रभु की बात का कुल निचोड़ है कि प्रार्थना सीधी, स्पष्ट, संक्षिप्त हो; परमेश्वर से बात करना हो, न कि लोगों को सुनाने और प्रभावित करने के लिए की गई हो।


इसी बात को आगे बढ़ाते हुए, प्रभु यीशु ने पद 6 में कहा है कि यदि वास्तव में परमेश्वर के साथ बातचीत करनी है, तो उस बातचीत में बाधा डालने वाली बातों और परिस्थितियों से बचकर, एक ऐसे स्थान में परमेश्वर से वार्तालाप करना चाहिए, जहाँ ध्यान बँटाने वाली कोई बात, कोई परिस्थिति न हो। स्वाभाविक है कि जब प्रार्थनाएं एकांत में की जाएंगी, तो अधिक यथार्थ पूर्ण होंगी, साफ, सीधे, और स्पष्ट शब्दों में की जाएंगी। जो प्रार्थनाएं गुप्त में की जाएंगी, पद 5 की बात की तुलना में, उनके प्रतिफल मनुष्यों से नहीं परमेश्वर से मिलेंगे। अब यहाँ पर इस पद के इस अंतिम वाक्य की रचना पर ध्यान कीजिए; प्रभु ने ऐसी प्रार्थना के लिए अपने शिष्यों से कहा “...तुझे प्रतिफल देगा।” अर्थात, यह होना कोई सम्भावना नहीं, वरन अवश्यंभावी है। जब प्रभु के शिष्य, मनुष्यों से मुँह मोड़कर, अपने आप को परमेश्वर से जोड़कर, मनुष्यों को दिखाने, सुनाने, प्रभावित करने के लिए नहीं बल्कि सच्चे मन से, परमेश्वर से सीधे, स्पष्ट शब्दों में अपने आप परमेश्वर के सामने व्यक्त करते हैं, तो परमेश्वर भी उनकी सुनता है, उन्हें उत्तर देता है। यहाँ पर यह निहित है कि, यह स्वाभाविक है कि जब प्रभु का सच्चा शिष्य, परमेश्वर से अपने मन की बात कहेगा और माँगेगा, तो वह कुछ अनुचित अथवा परमेश्वर के गुणों से असंगत नहीं होगा। जबकि लोगों को सुनाने, प्रभावित करने के लिए की गई प्रार्थनाओं में लोगों की इच्छा और प्रसन्नता के अनुसार बातें होंगी, चाहे वे परमेश्वर की इच्छा और प्रसन्नता के अनुसार न भी हों। इसलिए ऐसी प्रार्थनाओं का परमेश्वर से उत्तर मिलने की सम्भावना भी नहीं है। इस पद का यह अर्थ नहीं है कि सामूहिक प्रार्थनाएं नहीं की जानी चाहिएं या सभाओं में की गई प्रार्थनाओं का परमेश्वर उत्तर नहीं देगा। प्रभु के शिष्य सभाओं में, या सामूहिक प्रार्थनाएं भी लोगों की परवाह किए बिना ही सीधी और स्पष्ट कर सकते हैं, खराई से अपने आप को परमेश्वर के सम्मुख व्यक्त कर सकते हैं; और तब परमेश्वर उन शिष्यों की प्रार्थनाओं को सुनेगा, उनका उत्तर देगा।


अगले लेख में हम प्रार्थना पर प्रभु की इस शिक्षा पर, इस खण्ड से विचार करना ज़ारी रखेंगे।

  

यदि आपने प्रभु की शिष्यता को अभी तक स्वीकार नहीं किया है, तो अपने अनन्त जीवन और स्वर्गीय आशीषों को सुनिश्चित करने के लिए अभी प्रभु यीशु के पक्ष में अपना निर्णय कर लीजिए। जहाँ प्रभु की आज्ञाकारिता है, उसके वचन की बातों का आदर और पालन है, वहाँ प्रभु की आशीष और सुरक्षा भी है। प्रभु यीशु से अपने पापों के लिए क्षमा माँगकर, स्वेच्छा से तथा सच्चे मन से अपने आप को उसकी अधीनता में समर्पित कर दीजिए - उद्धार और स्वर्गीय जीवन का यही एकमात्र मार्ग है। आपको स्वेच्छा और सच्चे मन से प्रभु यीशु मसीह से केवल एक छोटी प्रार्थना करनी है, और साथ ही अपना जीवन उसे पूर्णतः समर्पित करना है। आप यह प्रार्थना और समर्पण कुछ इस प्रकार से भी कर सकते हैं, “प्रभु यीशु, मैं अपने पापों के लिए पश्चातापी हूँ, उनके लिए आप से क्षमा माँगता हूँ। मैं आपका धन्यवाद करता हूँ कि आपने मेरे पापों की क्षमा और समाधान के लिए उन पापों को अपने ऊपर लिया, उनके कारण मेरे स्थान पर क्रूस की मृत्यु सही, गाड़े गए, और मेरे उद्धार के लिए आप तीसरे दिन जी भी उठे, और आज जीवित प्रभु परमेश्वर हैं। कृपया मुझे और मेरे पापों को क्षमा करें, मुझे अपनी शरण में लें, और मुझे अपना शिष्य बना लें। मैं अपना जीवन आप के हाथों में समर्पित करता हूँ।” सच्चे और समर्पित मन से की गई आपकी एक प्रार्थना आपके वर्तमान तथा भविष्य को, इस लोक के और परलोक के जीवन को, अनन्तकाल के लिए स्वर्गीय एवं आशीषित बना देगी।


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English Translation


Things Related to Christian Living – 81


The Four Pillars of Christian Living - 4 - Prayer (23)


Presently we are considering the fourth of the four things related to practical Christian living, given in Acts 2:42, i.e., prayer, through the examples and references given in God’s Word about it. Having considered some wrong notions, false teachings, and inappropriate concepts about prayer, we are now considering the very commonly spoken “Lord’s prayer.” We have seen from what is written about this ‘prayer’ and the way this ‘prayer’ has been used in the Bible, that this is not a ‘prayer’ to be spoken by rote on all occasions, without understanding or pondering over it. Rather, it is an outline, a framework given by the Lord, based on which the Christians should mold their prayers, for their prayers to be effective. Today we will begin considering and understanding this outline or framework or effectively praying to God, briefly. For this we will use Matthew 6:5-15, since not only is this somewhat more detailed, but is also the first form of what the Lord has said about this “prayer.”


In this section from the Sermon on the Mount spoken by the Lord regarding prayer, not only has He spoken about praying, but also about the preliminary preparations related to praying. Here, in verse 5, we see that for praying to God, for sincerely conversing with Him, the initial preparation, the basic requirement is to first understand the essence of praying to God. To recognize, and observe the basic fact that what we are going to do, is not to show-off to the people, nor is it for being appreciated and commended by people. The things that have been spoken here in these verses, the teachings that have been given here, are all in very simple and straightforward words and sentences. There is no usage of any eloquence, nor of any ornamental or figurative language here. Stil, in these few words and verses so much has been said, and has been said in a manner that people are unable to say in the long and verbose prayers they say. For praying to God, the first instruction given by the Lord is that we should first prepare ourselves to express ourselves to God, instead of trying to show-off to people and impress them, to get their admiration and acclaim, in the name of praying to God. Those who pray to get the admiration and acclaim of the people, who use eloquent and ornamental or figurative language to impress people in the name of prayer, the Lord very clearly says something to them in this verse to caution them, “...they have their reward.” Now they should not expect anything more as an answer to their prayers from God the Father. The essence of what the Lord has said is that the prayers should be straightforward, clear, and to-the-point; they should be for conversing with God, not to impress people, to show-off to them.


Carrying this same thought ahead, in verse 6 the Lord has said that if one really wants to converse with God, then it should be done in a place where there are no disturbances and distractions that interfere in this conversation with God. It is only natural that when prayers are said in solitude, they will be more realistic, and in a clear, simple, and straightforward manner. The prayers that are said in secret, in contrast to the kind of prayers said in verse 5, their rewards will be given not by men, but by God. Now, pay attention to the construction of this sentence; the Lord has said for such a prayer that God “...will reward you openly.” In other words, the answer to such prayers is not a possibility, but a certainty. When the disciples of the Lord turn away from impressing people, instead of trying to impress people and show-off to them, truly join themselves with God, converse with God and express themselves in a clear, straightforward, to-the-point manner, then God too listens to them and answers them. It is implied over here that when a true disciple of the Lord will express his heart to the Lord and ask for something, then it will not be something that is inappropriate or inconsistent with the attributes of God. In contrast, the prayers made to impress people and to show-off to them will be of the kind that the people like to hear, whether or not their content is consistent with what God wants to hear. Therefore, there is no possibility of such prayers being heard or answered. This verse should not be taken to mean that it forbids the praying in a gathering or that God will not answer corporate prayers. The disciples of the Lord can, even in assemblies and gathering, in corporate settings, pray without being concerned about the people present, in a simple, straightforward, clear manner, express themselves sincerely to God; and then God will listen to their prayers and answer them.


In the next article we will carry on considering about this section, about the Lord’s teachings on prayer. 

 

If you have not yet accepted the discipleship of the Lord, make your decision in favor of the Lord Jesus now to ensure your eternal life and heavenly blessings. Where there is obedience to the Lord, where there is respect and obedience to His Word, there is also the blessing and protection of the Lord. Repenting of your sins, and asking the Lord Jesus for forgiveness of your sins, voluntarily and sincerely, surrendering yourself to Him - is the only way to salvation and heavenly life. You only have to say a short but sincere prayer to the Lord Jesus Christ willingly and with a penitent heart, and at the same time completely commit and submit your life to Him. You can also make this prayer and submission in words something like, “Lord Jesus, I am sorry for my sins and repent of them. I thank you for taking my sins upon yourself, paying for them through your life.  Because of them you died on the cross in my place, were buried, and you rose again from the grave on the third day for my salvation, and today you are the living Lord God and have freely provided to me the forgiveness, and redemption from my sins, through faith in you. Please forgive my sins, take me under your care, and make me your disciple. I submit my life into your hands." Your one prayer from a sincere and committed heart will make your present and future life, in this world and in the hereafter, heavenly and blessed for eternity.


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