प्रभु भोज – 98
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मसीही विश्वास में आने के कितने
समय के बाद? (4)
पिछले
लेख में हमने देखा था कि मसीही विश्वासी को प्रभु भोज में भाग लेने से कुछ समय तक रोक
कर रखने के पीछे मनुष्यों द्वारा बनाई गई, और कलीसिया के लोगों पर थोपी गई रीतियाँ
और नियम हैं; यह वचन की शिक्षा नहीं है। पारंपरिक और डिनॉमिनेशनल कलीसियाओं में, जहाँ
शिशुओं को “बपतिस्मा” देने का प्रचालन है, उनकी धारणाओं और मान्यताओं के अनुसार, प्रभु-भोज
में भाग लेने से पहले उस जन का दृढ़ीकरण होना आवश्यक है, क्योंकि वह दृढ़ीकरण के बाद
ही वास्तव में मसीही बनता है; यद्यपि बाइबल में किसी के भी दृढ़ीकरण की कोई शिक्षा,
कोई उल्लेख, या कोई उदाहरण नहीं है। यह दृढ़ीकरण न होने के कारण भी लोगों को प्रभु भोज
में भाग लेने से रोक कर रखा जाता है। आज हम बाइबल में से, बपतिस्मे और प्रभु-भोज के
मध्य के सम्बन्ध के बारे में देखेंगे।
प्रभु
भोज में भाग लेने को बपतिस्मे के साथ जोड़ने के लिए बहुधा प्रेरितों 2:41-42 का हवाला
दिया जाता है, जहाँ लिखा गया है कि जिन भक्त यहूदियों ने प्रभु यीशु मसीह पर विश्वास
किया, उनके लिए पद 41 में पहले लिखा गया है कि उन्होंने बपतिस्मा लिया, फिर उसके बाद
पद 42 में लिखा गया है कि वे मसीही विश्वास के चार खंबों, जिनमें से एक है रोटी तोड़ना,
अर्थात प्रभु भोज, के निर्वाह में लौलीन रहे। लेकिन जो लोग इस लिखे गए क्रम के आधार
पर यह करने का तर्क देते हैं, वे इस तथ्य की भी अनदेखी करते हैं कि बाइबल में इसके
अतिरिक्त कहीं भी बपतिस्मे और रोटी तोड़ने या प्रभु भोज में भाग लेने को एक साथ नहीं
दिखाया गया है। कभी किसी मसीही विश्वासी से यह नहीं कहा गया कि जब वे बपतिस्मा ले लेंगे,
तब वह मेज में भी भाग ले सकता है; या यह कि, अब क्योंकि उसने बपतिस्मा ले लिया है इसलिए
वह प्रभु भोज में भी भाग ले सकता है। और, न ही कभी किसी से यह पूछा गया कि उसने बपतिस्मा
लिए बिना मेज़ में भाग क्यों ले लिया; और न ही किसी से यह पूछा गया कि जब उनका बपतिस्मा
हो चुका है, तो फिर वो प्रभु की मेज़ में भाग क्यों नहीं ले रहे हैं?
अर्थात,
कहीं पर भी, किसी भी रूप में बपतिस्मा लेने और मेज में भाग लेने को सम्बन्धित नहीं
दिखाया गया है। बाइबल के खण्ड, जैसे के रोमियों 6:3-5, इफिसियों 4:4-16, और इब्रानियों
6:1-2, जिन्हें बपतिस्मे के बारे में शिक्षा देने के लिए बहुधा उपयोग किया जाता है,
इनमें भी बपतिस्मे और प्रभु भोज में कही कोई संबंध नहीं दिखाया गया है। इस संदर्भ में,
हमें एक अन्य स्थिति के बारे में भी विचार विचार करना चाहिये, की यदि कोई व्यक्ति उद्धार
पाता है, प्रभु यीशु में विश्वास करता है, परन्तु किसी कारणवश, जैसे कि किसी बीमारी,
कोई शारीरिक दुर्बलता, किसी शारीरिक अपंगता, या किसी ऐसे स्थान पर होने जहाँ उस समय
पर बप्तिस्मा लेना संभव न हो, होने के कारण, उस समय वह चाहते हुए भी, वास्तव में नया-जन्म
पाने के बावजूद भी बप्तिस्मा नहीं ले पा रहा है, तो क्या केवल उसका बप्तिस्मा न होने
के कारण, क्या उसे प्रभु भोज में सम्मिलित होने से रोक देना चाहिये? यदि वह बिना बप्तिस्मा
लिये भाग ले सकता है, तो इसका तात्पर्य हुआ कि बप्तिस्मा मेज़ में भाग लेने के लिए अनिवार्य
नहीं है; यदि वह भाग नहीं ले सकता है, तो तात्पर्य यह हुआ कि बप्तिस्मा और प्रभु भोज,
दोनों केवल औपचारिक धार्मिक रीतियाँ मात्र हैं, जिन का प्रभु के प्रति विश्वास, समर्पण,
तथा आज्ञाकारिता से सम्बन्ध नहीं है।
साथ
ही, यदि प्रेरितों 2:41-42 में लिखी बातों का क्रम इतना महत्वपूर्ण है कि उसके आधार
पर एक धर्म-सिद्धांत बनाया और पालन करवाया जा सकता है, तो फिर यह क्रम यहाँ लिखी शेष
तीन बातों के लिए भी समान रूप प्रासंगिक तथा लागू होना चाहिए। इसलिए, तब तो, जब तक
कि एक मसीही विश्वासी का बपतिस्मा न हो जाए, उसे न तो बाइबल अध्ययन में, न संगति रखने,
और न प्रार्थना में भाग लेने देना चाहिए, क्योंकि इन सभी का उल्लेख भी बपतिस्मे के
बाद ही हुआ है। तो फिर क्यों, उन कलीसियाओं या मण्डलियों में, जिनमें प्रभु की मेज़
में भाग लेने को बपतिस्मे के साथ जोड़ कर प्रतीक्षा करवाई जाती है, नए विश्वासियों को
प्रार्थना करने, संगति में आने और बाइबल अध्ययन के लिए कहा तथा प्रोत्साहित किया जाता
है? क्या ऐसा करने के द्वारा वे अपने ही तर्क और अपनी ही गढ़ी हुई धारणा के अनुसार बनाए
हुए धर्म-सिद्धांत को काट नहीं रहे हैं?
बात
का सीधा सा तथ्य और आधार यही है कि बपतिस्मा, तथा मसीही विश्वास के चारों खम्बे, इन
सभी को, नया जन्म पाए हुए विश्वासी के मसीही जीवन का एक अभिन्न अंग होना है। जैसा कि
प्रेरितों 2:42 में लिखा हुआ है, मसीही विश्वासियों को इनमें “लौलीन” रहना है, निरंतर
और पूरी निष्ठा के साथ इनमें भाग लेते रहना है। कलीसिया तथा विश्वासियों के अगुवों
को परमेश्वर के वचन को सिखाने और प्रचार करने की ज़िम्मेदारी तो दी गई है, परन्तु उन्हें
परमेश्वर के वचन और निर्देशों में संशोधन करने, या उसमें अपनी ही धारणाओं और बातों
को घुसा देने का अधिकार नहीं दिया गया है। बाइबल इस बारे में बिल्कुल स्पष्ट है कि
यदि किसी व्यक्ति ने पापों से पश्चाताप किया है, प्रभु यीशु को अपना उद्धारकर्ता और
प्रभु ग्रहण किया है, प्रभु से पापों की क्षमा माँगी है और प्राप्त की है, तो वह परमेश्वर
की संतान है, प्रभु यीशु की कलीसिया का सदस्य है, प्रभु यीशु मसीह का शिष्य है; और
प्रभु यीशु मसीह में उसके विश्वास के चिह्न और प्रकटीकरण के रूप में, उसे प्रभु भोज
में भाग लेने का अधिकार है।
यदि
आप एक मसीही विश्वासी हैं, और प्रभु की मेज़ में भाग लेते रहे हैं, तो कृपया अपने जीवन
को जाँच कर देख लें कि आप वास्तव में पापों से छुड़ाए गए हैं तथा आप ने अपना जीवन प्रभु
की आज्ञाकारिता में जीने के लिए उस को समर्पित किया है। आपके लिए यह अनिवार्य है कि
आप परमेश्वर के वचन की सही शिक्षाओं को जानने के द्वारा एक परिपक्व विश्वासी बनें,
तथा सभी शिक्षाओं को वचन की कसौटी पर परखने, और बेरिया के विश्वासियों के समान, लोगों
की बातों को पहले वचन से जाँचने और उनकी सत्यता को निश्चित करने के बाद ही उनको स्वीकार
करने और मानने वाले बनें (प्रेरितों 17:11; 1 थिस्सलुनीकियों 5:21)। अन्यथा शैतान द्वारा
छोड़े हुए झूठे प्रेरित और भविष्यद्वक्ता मसीह के सेवक बन कर (2 कुरिन्थियों
11:13-15) अपनी ठग विद्या और चतुराई से आपको प्रभु के लिए अप्रभावी कर देंगे और आप
के मसीही जीवन एवं आशीषों का नाश कर देंगे।
यदि आपने प्रभु की शिष्यता को अभी तक स्वीकार नहीं किया है, तो अपने अनन्त जीवन और स्वर्गीय आशीषों को सुनिश्चित करने के लिए अभी प्रभु यीशु के पक्ष में अपना निर्णय कर लीजिए। जहाँ प्रभु की आज्ञाकारिता है, उसके वचन की बातों का आदर और पालन है, वहाँ प्रभु की आशीष और सुरक्षा भी है। प्रभु यीशु से अपने पापों के लिए क्षमा माँगकर, स्वेच्छा से तथा सच्चे मन से अपने आप को उसकी अधीनता में समर्पित कर दीजिए – उद्धार और स्वर्गीय जीवन का यही एकमात्र मार्ग है। आपको स्वेच्छा और सच्चे मन से प्रभु यीशु मसीह से केवल एक छोटी प्रार्थना करनी है, और साथ ही अपना जीवन उसे पूर्णतः समर्पित करना है। आप यह प्रार्थना और समर्पण कुछ इस प्रकार से भी कर सकते हैं, “प्रभु यीशु मैं आपका धन्यवाद करता हूँ कि आपने मेरे पापों की क्षमा और समाधान के लिए उन पापों को अपने ऊपर लिया, उनके कारण मेरे स्थान पर क्रूस की मृत्यु सही, गाड़े गए, और मेरे उद्धार के लिए आप तीसरे दिन जी भी उठे, और आज जीवित प्रभु परमेश्वर हैं। कृपया मेरे पापों को क्षमा करें, मुझे अपनी शरण में लें, और मुझे अपना शिष्य बना लें। मैं अपना जीवन आप के हाथों में समर्पित करता हूँ।” सच्चे और समर्पित मन से की गई आपकी एक प्रार्थना आपके वर्तमान तथा भविष्य को, इस लोक के और परलोक के जीवन को, अनन्तकाल के लिए स्वर्गीय एवं आशीषित बना देगी।
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हिन्दी में मसीही विश्वास की आधारभूत बातों पर बाइबल अध्ययन के लिए यहाँ क्लिक करें
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The Holy Communion – 98
How
Soon After Coming To Faith? (4)
In
the previous article we had seen that the reason behind the “waiting period” to
keep people from partaking of the Lord’s Table are man-made rules and rituals,
which have been imposed upon the church congregations; but they are not the
teaching of God’s Word. In the traditional and denominational Churches, where
infant baptism is practiced, according to their beliefs and understanding, it
is essential for a person to be “confirmed” before he can be allowed to
participate in the Holy Communion; since, it is only after “confirmation” that
a person fully becomes a Christian. Although, there is no such teaching given
in the Bible, nor is there any mention or example of any “confirmation” in the
Bible. But if not “confirmed,” people are not allowed to partake of the Lord’s
Table. Today, we will see from the Bible about the relationship between baptism
and the Lord’s Table.
The
association of baptism and partaking in the Lord’s Table is often justified on
the basis of Acts 2:41-42, where it is first written in verse 41 that the
devout Jews who accepted the Lord Jesus as their savior, were baptized, and
after that it is written in verse 42 that they continued steadfastly in the
Four Pillars of Christian Faith, one of which is Breaking of Bread, i.e.,
participating in the Holy Communion. But those who use this sequence of
recording of events to justify their concept,
fail to note that nowhere else in the Bible has baptism ever been in any
manner mentioned along with the Breaking of Bread, i.e., participating in the
Holy Communion. Nowhere was it ever stated by anyone to any of the new
Believers that they can participate in the Table after being baptized; or,
having been baptized, they can now partake of the Lord’s Table. Neither was any
Christian Believer ever questioned why he took part in the Table without having
been baptized; nor was anyone questioned why they did not participate, although
they had been baptized.
In
other words, no association of any sort between baptism and participating in
the Table has ever been mentioned anywhere in the Bible. Even in passages such
as Romans 6:3-5, Ephesians 4:4-6, and Hebrews 6:1-2, which are often used to
teach about baptism, no association between baptism and Holy Communion has been
given. In this context, we also need to think about a situation that if a person
is saved, comes to faith in the Lord Jesus, but is not in a condition to be
baptised due to sickness, or infirmity, or some physical invalidity, or being
in a place where baptism may not immediately be possible etc. – then despite
his being Born-Again, and willingness to take baptism, but being unable to be
baptized, should the Lord's Table be denied to such a Believer because he has
not been baptized? If he can take part in the Table without being baptized,
then it implies that baptism is not mandatory for participation; if he is
refused, then it implies that both baptism and the Lord’s Table are mere formal
religious rituals, not a matter of faith, surrender, and obedience to the Lord.
Moreover,
if the sequence of mentioning various related events in Acts 2:41-42, is so
very important that a doctrinal stand can be built upon it, then this principle
should be equally relevant and applicable for the other three things mentioned
there as well. Therefore, in that case, until a Christian Believer is baptized,
he should not be permitted to participate in Bible studies, in gathering for
fellowship with other Believers, and saying prayers either, since all of them
are mentioned after baptism. Why then, even in those Churches and Assemblies
which impose the association of baptism with participation in the Lord’s Table,
are the new Believers encouraged to pray, study the Bible and come for
fellowship, while they wait to be baptized and be allowed to take the Holy
Communion? By doing this are they not contradicting their own logic and their
contrived doctrinal stand?
The
basic fact of the matter is that baptism and the Four Pillars of Christian
Faith are all meant to be an integral part of a Born-Again Christian Believer’s
life. As it says in Acts 2:42, the Christian Believers are to “continue
steadfastly”, unceasingly and diligently in them. The Church elders and
religious leaders are to preach and teach God’s Word, but they have not been
given the authority or responsibility of changing God’s Word, or substituting
it with their own fanciful logic and modifications. The Bible is very clear, if
a person has repented of sins, accepted Jesus as his Lord and savior, asked for
and received the forgiveness of sins from the Lord, then he is a child of God,
is a member of the Church of the Lord Jesus, is a disciple of the Lord Jesus;
and as an expression of his Faith in the Lord Jesus, he has the right to
participate in the Holy Communion.
If
you are a Christian Believer and have been participating in the Lord’s Table,
then please examine your life and make sure that you are actually a disciple of
the Lord, i.e., are redeemed from your sins, have submitted and surrendered
your life to the Lord Jesus to live in obedience to Him and His Word. You
should also always, like the Berean Believers, first check and test all
teachings that you receive from the Word of God, and only after ascertaining
the truth and veracity of the teachings brought to you by men, should you
accept and obey them (Acts 17:11; 1 Thessalonians 5:21). If you do not do this,
the false apostles and prophets sent by Satan as ministers of Christ (2
Corinthians 11:13-15), will by their trickery, cunningness, and craftiness
render you ineffective for the Lord and cause severe damage to your Christian
life and your rewards.
If
you have not yet accepted the discipleship of the Lord Jesus, then to ensure
your eternal life and heavenly rewards, take a decision in favor of the Lord
Jesus now. Wherever there is surrender and obedience towards the Lord Jesus,
the Lord’s blessings and safety are also there. If you are still not Born
Again, have not obtained salvation, or have not asked the Lord Jesus for
forgiveness for your sins, then you have the opportunity to do so right now. A
short prayer said voluntarily with a sincere heart, with heartfelt repentance
for your sins, and a fully submissive attitude, “Lord Jesus, I confess that I
have disobeyed You, and have knowingly or unknowingly, in mind, in thought, in
attitude, and in deeds, committed sins. I believe that you have fully borne the
punishment of my sins by your sacrifice on the cross, and have paid the full
price of those sins for all eternity. Please forgive my sins, change my heart
and mind towards you, and make me your disciple, take me with you." God
longs for your company and wants to see you blessed, but to make this possible,
is your personal decision. Will you not say this prayer now, while you have the
time and opportunity to do so – the decision is yours.
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