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बुधवार, 17 अप्रैल 2024

Growth through God’s Word / परमेश्वर के वचन से बढ़ोतरी – 43

 

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आरम्भिक बातें3

परिचय - 3

 

    मसीही जीवन में बढ़ोतरी और परिपक्वता के लिए, यह अनिवार्य है कि मसीही विश्वासी परमेश्वर के सम्पूर्ण वचन को प्रार्थना के साथ नियमित एवं उचित रीति से ग्रहण करते रहें, अर्थात, उसका अध्ययन करते, उसे सीखते रहें, और फिर उसका पालन करें, अपने जीवनों में उसे लागू करें। जैसा कि पिछले लेख में उल्लेख किया गया था, यह करने में उनकी सहायता करने के लिए, उनके नया-जन्म पाने, उद्धार पाने के पल से ही परमेश्वर ने उन्हें अपना पवित्र आत्मा दे दिया है। वे पवित्र आत्मा की सहायता से जो भी सीखते हैं, उन्हें न केवल उसे अपने जीवन में लागू करना है, वरन उसे औरों को भी सिखाना है। ऐसा करना उनकी मसीही सेवकाई का एक भाग है जो प्रभु द्वारा उसके शिष्यों को दी गई महान आज्ञा में करने के लिए कहा गया है। पिछले लेख में हमने देखा था कि बहुत संभव है कि जिन इब्रानी विश्वासियों को यह पत्री लिखी गई थी, उन्होंने अपनी इन जिम्मेदारियों का निर्वाह करना छोड़ दिया था। परिणामस्वरूप, अब वे अपने आत्मिक जीवनों में इतने गिर गए थे कि उन्हें परमेश्वर के वचन की गूढ़ बातें सिखा पाना असंभव हो गया था। वे एक बार फिर से आत्मिक बच्चों के समान हो गए थे, जिन्हें परमेश्वर के वचन की आरम्भिक बातों को सिखाना आवश्यक था, जैसा कि इस पत्री का लेखक इब्रानियों 5:12(b) में लिखता है। आज हम परमेश्वर के वचन को सीखने के इसी पक्ष तथा विश्वासी के जीवन में उसके तात्पर्य को देखेंगे।

    पवित्र आत्मा की अगुवाई में, प्रेरित पतरस अपने पाठकों को, 1 पतरस 2:2 में लिखता है, “नये जन्मे हुए बच्चों के समान  निर्मल आत्मिक दूध की लालसा करो, ताकि उसके द्वारा उद्धार पाने के लिये बढ़ते जाओ।” पतरस द्वारा उपयोग की गई यह आलंकारिक भाषा एक सामान्य ज्ञान के बात है जिसे हम अपने आस-पास प्रतिदिन देखते हैं – शिशु और छोटे बच्चे दूध के अतिरिक्त और कुछ नहीं लेने पाते हैं, उन में दूध के अतिरिक्त किसी अन्य वस्तु को पचा पाने की क्षमता ही नहीं होती है; और यदि दूध के अतिरिक्त उन्हें कुछ और दिया भी जाए तो उस से उनकी बढ़ोतरी और विकास नहीं होगा, वरन, हानि हो सकती है। इसी प्रकार से इस पत्री का लेखक इब्रानियों 5:12(b) में लिख रहा है कि ये विश्वासी एक बार फिर से आत्मिक शिशु और छोटे बच्चे बन गए थे, जो “दूध,” अर्थात नवजात शिशुओं के आरंभिक भोजन, के अतिरिक्त और कुछ भी न तो ग्रहण कर सकते थे और न ही पचा सकते थे। उनसे “…तुम्हें अन्न के बदले अब तक…” कहने के द्वारा, लेखक उन्हें उनकी वास्तविक दशा से अवगत करवा रहा है; कि परमेश्वर के वचन की आरंभिक बातें उनके लिए एक बार फिर से आवश्यकता बन गई हैं। न केवल वे कुछ भी ठोस, जो लेखक उन्हें सिखाना चाहता था, लेने और पचाने में अक्षम हो गए थे, बल्कि उन्हें उस आत्मिक दूध, अर्थात आरम्भिक बातों, के अतिरिक्त और कुछ भी देना व्यर्थ हो जाता क्योंकि वे न तो उसे पचाने पाते और न ही उससे उनकी कोई बढ़ोतरी होती। इसलिए वह उन्हें उन छः आरंभिक बातों को जो इब्रानियों 6:1-2 में लिखी हुई हैं, याद दिलाता है, जिनमें उन्हें अच्छे से स्थापित होना है जिससे कि वे एक बार फिर से परमेश्वर के वचन की उन गूढ़ बातों को सीखने योग्य बन सकें, जो परमेश्वर ने उनके लिए रखी हुई हैं।

    फिर, इब्रानियों 5:13-14 में वह इस बात को और अच्छे से समझाता है, व्यक्ति द्वारा लिए जाने वाले आत्मिक भोजन से सम्बन्धित कुछ बातों को कहने के द्वारा। पद 13 में वह कहता है कि दूध पीने वाले बच्चों को तो धर्म के वचन की पहचान नहीं होती है, अर्थात, वे जो केवल आत्मिक दूध ही पीने वाले हैं, वे लोग वह हैं जो वचन में अक्षम, अनुभवहीन, उस से अनजान होते हैं। इसलिए, परमेश्वर के वचन की गहरी बातों से अनजान होना, उन्हें ग्रहण न कर पाना, उन्हें समझ न पाना, मसीही जीवन में शिशु होने के, आत्मिक अपरिपक्वता तथा बढ़ोतरी के अभाव के चिह्न हैं। फिर वह पद 14 में कहता है कि ठोस भोजन या अन्न, सयानों के लिए है। दूसरे शब्दों में, परमेश्वर के वचन की गहरी बातों को उन्हें देने का प्रयास करना जो उन्हें ग्रहण कर पाने और पचाने योग्य नहीं हैं, व्यर्थ है क्योंकि वे बातें उनके लिए हैं ही नहीं। और फिर पद 14 के दूसरे भाग में इस पत्री का लेखक उस आत्मिक परिपक्वता – सयाने होने को परिभाषित करता है, जिस के बारे में वह पवित्र आत्मा की अगुवाई में बात कर रहा है, अर्थात वे “...जिन के ज्ञानेन्‍द्रिय अभ्यास करते करते, भले बुरे में भेद करने के लिये पक्के हो गए हैं।” दूसरे शब्दों में, आत्मिक परिपक्वता प्राप्त करने के लिए व्यक्ति की ज्ञानेन्द्रियों का नियमित और पर्याप्त रीति से भली और बुरी बातों की पहचान करने, उन बातों का आँकलन करने, का अभ्यास करते रहना अनिवार्य है। यह कुछ उसके समान है जो पौलुस रोमियों 12:1-2 में परमेश्वर की इच्छा जानने के बारे में कहता है – सम्पूर्ण समर्पण और परमेश्वर की आज्ञाकारिता में चलते रहने के अनुभवों के द्वारा। अनुभव जितने अधिक होंगे, सँख्या तथा विभिन्नता दोनों में, परमेश्वर की इच्छा जान पाने की क्षमता उतनी ही अधिक बेहतर होगी। इसलिए, आत्मिक परिपक्वता प्राप्त करने के लिए, मसीही विश्वासी को भली और बुरी, दोनों ही प्रकार की परिस्थितियों, उनमें परखे जाने और जयवन्त होने से होकर निकलना पड़ेगा।

    किसी को भी इस से डरने की आवश्यकता नहीं है, क्योंकि मसीही विश्वासियों में न केवल परमेश्वर पवित्र आत्मा निवास करता है, उनकी सहायता एवं मार्गदर्शन करके पार ले जाने के लिए, बल्कि परमेश्वर की प्रतिज्ञा भी है कि वह अपने बच्चों को उनकी क्षमता से अधिक किसी भी परीक्षा में नहीं पड़ने देगा, वरन उस स्थिति में भी उसके साथ निकासी का मार्ग भी देगा (1 कुरिन्थियों 10:13)। इसलिए, एक प्रकार से इन भली-बुरी परिस्थितियों और अनुभवों से होकर निकलना उन्हें और अधिक फलवन्त करने के लिए की जाने वाली छँटाई (यूहन्ना 15:2) के समान है, या सुनार द्वारा आग से ताए जाने के समान जिसके द्वारा वह सोने या चाँदी में से अशुद्धताओं को जलाता और बाहर निकालता है, और उसे परिशुद्ध करता है (जकरयाह 13:9; मलाकी 3:3; 1 पतरस 1:7)। तात्पर्य यह है कि आत्मिक परिपक्वता और परमेश्वर के वचन की गूढ़ बातों को सीखने एवं समझने की क्षमता प्राप्त करने के लिए, व्यक्ति को निरन्तर विभिन्न प्रकार की परिस्थितियों का सामना करने के अभ्यास से होकर निकलते रहना पड़ता है। और इसके लिए एक सक्रिय मसीही जीवन अनिवार्य है, बजाए इसके कि केवल “इतवार के मसीही” बने रहें, जो केवल कुछ धार्मिक रीतियों और परम्पराओं के पालन करते रहने में ही रुचि रखते हैं, किन्तु इस से उनके आत्मिक जीवनों में कभी भी कोई भी आत्मिक बढ़ोतरी या परिपक्वता नहीं आती है।

    लगता है कि यह नहीं करने के कारण, अपने शिक्षक एवं सहायक, पवित्र आत्मा की आज्ञाकारिता एवं मार्गदर्शन में जीवन व्यतीत न करने के कारण, ये इब्रानी विश्वासी अपने आत्मिक जीवन में गिर कर अपरिपक्वता की इस दशा में आ गए थे कि उन्हें फिर से इब्रानियों 6:1-2 में दी गई आरंभिक बातों को सिखाने की आवश्यकता पड़ गई थी। अगले लेख से हम एक-एक कर के इन बातों को देखना आरम्भ करेंगे।  

    यदि आपने प्रभु की शिष्यता को अभी तक स्वीकार नहीं किया है, तो अपने अनन्त जीवन और स्वर्गीय आशीषों को सुनिश्चित करने के लिए अभी प्रभु यीशु के पक्ष में अपना निर्णय कर लीजिए। जहाँ प्रभु की आज्ञाकारिता है, उसके वचन की बातों का आदर और पालन है, वहाँ प्रभु की आशीष और सुरक्षा भी है। प्रभु यीशु से अपने पापों के लिए क्षमा माँगकर, स्वेच्छा से तथा सच्चे मन से अपने आप को उसकी अधीनता में समर्पित कर दीजिए - उद्धार और स्वर्गीय जीवन का यही एकमात्र मार्ग है। आपको स्वेच्छा और सच्चे मन से प्रभु यीशु मसीह से केवल एक छोटी प्रार्थना करनी है, और साथ ही अपना जीवन उसे पूर्णतः समर्पित करना है। आप यह प्रार्थना और समर्पण कुछ इस प्रकार से भी कर सकते हैं, “प्रभु यीशु, मैं अपने पापों के लिए पश्चातापी हूँ, उनके लिए आप से क्षमा माँगता हूँ। मैं आपका धन्यवाद करता हूँ कि आपने मेरे पापों की क्षमा और समाधान के लिए उन पापों को अपने ऊपर लिया, उनके कारण मेरे स्थान पर क्रूस की मृत्यु सही, गाड़े गए, और मेरे उद्धार के लिए आप तीसरे दिन जी भी उठे, और आज जीवित प्रभु परमेश्वर हैं। कृपया मुझे और मेरे पापों को क्षमा करें, मुझे अपनी शरण में लें, और मुझे अपना शिष्य बना लें। मैं अपना जीवन आप के हाथों में समर्पित करता हूँ।सच्चे और समर्पित मन से की गई आपकी एक प्रार्थना आपके वर्तमान तथा भविष्य को, इस लोक के और परलोक के जीवन को, अनन्तकाल के लिए स्वर्गीय एवं आशीषित बना देगी।

 

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English Translation


The Elementary Principles – 3

Introduction - 3

    

    For Christian growth and maturity, the Christian Believers need to feed on the whole of God’s Word prayerfully, regularly, and systematically, i.e., study and learn it, and then practise it or live by it. As was mentioned in the last article, to help them in doing this, God has provided them His Holy Spirit since the moment of their being Born-Again or saved. They should not only endeavour to apply whatever they learn with the help of the Holy Spirit in their lives, but also teach others whatever they have been taught. Doing so is a part of their Christian ministry, entrusted to them in the Great Commission commanded by the Lord Jesus to His disciples. In the last article we had seen that quite likely the Hebrew Believers, to whom the New Testament letter to the Hebrews had been written, had failed to fulfil these responsibilities. Consequently, they were now so fallen back in their spiritual lives and maturity, that it had become impossible to teach them the deeper things of God’s Word. They had reverted to a childlike stage, where it had become necessary to teach the elementary principles of God’s Word once again to them, as the author of this letter says in Hebrews 5:12 (b). Today we will consider this aspect of learning God’s Word and its implications in a Believer’s life.

    In 1 Peter 2:2, through the Holy Spirit, the Apostle Peter writes to his readers, “as newborn babes, desire the pure milk of the word, that you may grow thereby.” This analogy used by Peter, is a common-sense thing that we see around us every day – infants and babies cannot partake of anything else, other than milk; they are inherently incapable of digesting anything else, and even if something other than milk is given to them it does not help in their growth and development, rather, it may harm them. Similarly, the author of Hebrews is writing in Hebrews 5:12 (b), that these Believers have now once again become spiritual infants and babies, who cannot partake and digest anything other than “milk,” i.e., the initial basic food of the new-borns. The author by saying “…you have come to need…” shows them their actual spiritual condition; that the basic teachings of God’s Word had once again become a necessity for them. Not only had they become incapable of partaking and digesting anything solid which the author was wanting to share with them, but feeding them anything other than the spiritual milk, i.e., the basics, would have been futile; since they would neither be able to digest it, not grow by it. Hence, he reminds them of the six elementary principles mentioned in Hebrews 6:1-2, in which they ought to be well versed, so that they may once again become capable of receiving the deeper teachings of God’s Word that God had kept for them.

    Then in Hebrews 5:13-14 he explains it further by emphasizing certain points about the kind of spiritual food a person is partaking. In verse 13 he says that babies, i.e., those unskilled, meaning inexperienced or ignorant, in the Word of God, they partake only milk. So being incapable of comprehending the deeper truths of God’s Word is a sign of infancy in Christian life; implying spiritual immaturity and lack of growth in their Christian lives. Then, in verse 14 he says that solid food is meant for those who are mature. In other words, trying to feed the deeper things of God’s Word to those incapable of taking and digesting them, is a waste since those things do not belong to them. And then, in the second half of verse 14 the author of this letter defines the spiritual maturity – those who are of full age, or those who are mature are the ones, that he is talking about under the guidance of the Holy Spirit, i.e., they “…who by reason of use have their senses exercised to discern both good and evil.” In other words, to attain spiritual maturity one’s senses have to be regularly and amply exercised, to discern i.e., evaluate and judge the good as well as the bad things. This is something like what Paul said in Romans 12:1-2 about learning to discern God’s will – by full submission to God and through the experiences of living in obedience to Him; the more the experiences in both variety and number, the better the ability to learn and know God’s will. So, to attain spiritual maturity, the Christian Believer will need to go through and be tested, in both kinds of circumstances – good as well as bad or evil, and come out victorious in them.

    No one need be afraid of this, since not only do Christian Believers have God’s Holy Spirit residing in them to help and guide them through, but God has also promised that His children will never be tried beyond their capabilities, and even then, a way out will also be provided to them (1 Corinthians 10:13). So, in a sense going though the various circumstances, good or bad, is like the pruning process to make a person more fruitful (John 15:2), or the refining through fire that a goldsmith or silversmith does to the metal to burn and remove its dross, and purify it (Zechariah 13:9; Malachi 3:3; 1 Peter 1:7). The implication is that to attain spiritual maturity and discernment, to be able to learn and understand the deeper things of God’s Word, one has to continually be exercised through various kinds of circumstances, and therefore have to live an active Christian life, instead of merely being the “Sunday Christians” interested only in fulfilling certain religious formalities and rituals, which will never result in any growth and maturity in spiritual lives.

    Apparently, because of not doing this, not living in obedience to and under the guidance of their teacher and helper, the Holy Spirit of God, these Hebrew Believers, from a mature state, had fallen into this state of immaturity, and had come to require being taught the elementary principles all over again. In the next article, we will start on the elementary principles given in Hebrews 6:1-2, one by one.

    If you have not yet accepted the discipleship of the Lord, make your decision in favor of the Lord Jesus now to ensure your eternal life and heavenly blessings. Where there is obedience to the Lord, where there is respect and obedience to His Word, there is also the blessing and protection of the Lord. Repenting of your sins, and asking the Lord Jesus for forgiveness of your sins, voluntarily and sincerely, surrendering yourself to Him - is the only way to salvation and heavenly life. You only have to say a short but sincere prayer to the Lord Jesus Christ willingly and with a penitent heart, and at the same time completely commit and submit your life to Him. You can also make this prayer and submission in words something like, “Lord Jesus, I am sorry for my sins and repent of them. I thank you for taking my sins upon yourself, paying for them through your life.  Because of them you died on the cross in my place, were buried, and you rose again from the grave on the third day for my salvation, and today you are the living Lord God and have freely provided to me the forgiveness, and redemption from my sins, through faith in you. Please forgive my sins, take me under your care, and make me your disciple. I submit my life into your hands." Your one prayer from a sincere and committed heart will make your present and future life, in this world and in the hereafter, heavenly and blessed for eternity.

 

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