ई-मेल संपर्क / E-Mail Contact

इन संदेशों को ई-मेल से प्राप्त करने के लिए अपना ई-मेल पता इस ई-मेल पर भेजें : rozkiroti@gmail.com / To Receive these messages by e-mail, please send your e-mail id to: rozkiroti@gmail.com

शनिवार, 7 सितंबर 2024

Growth through God’s Word / परमेश्वर के वचन से बढ़ोतरी – 183

 

Click Here for the English Translation


मसीही जीवन से सम्बन्धित बातें – 28


मसीही जीवन के चार स्तम्भ - 3 - प्रभु-भोज (3) 


इस सन्देश को हिन्दी में सुनने के लिए यहाँ क्लिक करें



व्यावहारिक मसीही जीवन जीने के लिए प्रत्येक मसीही विश्वासी के लिए अनिवार्य है कि वह परमेश्वर के निर्देशों का निर्वाह, और परमेश्वर के वचन का यत्न पूर्वक, लौलीन होकर, नियमित अध्ययन एवं पालन करे। हम पिछले लेखों में देख चुके हैं कि व्यावहारिक मसीही जीवन के लिए आवश्यक कुछ बातें प्रेरितों 2 और 15 अध्यायों में दी गई हैं। वर्तमान के लेखों में हम प्रेरितों 2 अध्याय में दी गई सात बातों को देखते आ रहे हैं। इन सात में से चार बातें, प्रेरितों 2:42 में दी गई हैं, और इन चार बातों को “मसीही जीवन के स्तम्भ” भी कहा जाता है। अभी हम इन चार में से तीसरे स्तम्भ, “रोटी तोड़ने” यानि कि प्रभु-भोज/प्रभु की मेज़, के बारे में विचार कर रहे हैं। पिछले लेख में हमने प्रभु-भोज की पृष्ठ-भूमि और पुराने नियम में निर्गमन 12 अध्याय में दिए गए उसके प्रारूप के बारे में देखा था। प्रभु की मेज़ से सम्बन्धित पुराने और नए नियम की बातों से हमने समझा था कि जिस प्रकार फसह का पर्व मनाने से कोई व्यक्ति इस्राएली या परमेश्वर का जन नहीं बन जाता था, उसी प्रकार से आज भी प्रभु-भोज में सम्मिलित होने से कोई न तो परमेश्वर का जन बनता है, और न ही स्वर्ग मे प्रवेश के योग्य ठहरता है। जैसे फसह का पर्व मनाना केवल उन सभी के लिए ही था जो पहले से ही इस्राएली थे, था, उसी प्रकार से प्रभु की मेज़ में भाग लेना भी केवल उन्हीं के लिए है जो पहले से ही उद्धार पा चुके हैं, जो वास्तव में प्रभु के लोग हैं, चाहे उनकी आत्मिक आयु अथवा परिपक्वता कुछ भी हो। आज हम प्रभु भोज से सम्बन्धित अपने दूसरे बिन्दु, प्रभु की मेज़ की स्थापना तथा उसमें यहूदा इस्करियोती को सम्मिलित न किए जाने के बारे में देखेंगे। 

2. प्रभु-भोज की स्थापना 


हम चारों सुसमाचारों में से प्रभु द्वारा फसह के पर्व को मनाने, उस का भोजन खाने, और उस भोजन के दौरान फिर प्रभु भोज की स्थापना किए जाने के बारे में बहुत संक्षेप में देखेंगे। इस वर्तमान अध्ययन का उद्देश्य सुसमाचारों के विवरणों में सामंजस्य बैठाना, उनका विस्तृत वर्णन करना, और उन्हें क्रमवार प्रस्तुत करना नहीं है; वरन प्रभु की मेज़ के अर्थ, महत्व, और उसमें भाग लेने के बारे में सीखना है। प्रभु भोज की स्थापना के साथ एक और बहुत महत्वपूर्ण प्रश्न भी जुड़ा हुआ है, कि क्या उस पहले प्रभु भोज में यहूदा इस्करियोती भी सम्मिलित हुआ था? इस प्रश्न का उत्तर और उसके अभिप्राय हम केवल चारों सुसमाचारों के विवरणों का अध्ययन कर के उन्हें साथ मिलाकर देखने के द्वारा ही प्राप्त कर सकते हैं। 


हमें प्रभु-भोज की स्थापना के दो महत्वपूर्ण भागों को और उन से सम्बन्धित घटनाओं के क्रम का ध्यान रखना बहुत आवश्यक है। पहला है फसह के पर्व के भोजन का खाया जाना, और दूसरा है प्रभु द्वारा अपने शिष्यों को रोटी और प्याले को अपनी देह और लहू के चिह्नों के रूप में देना, ताकि भविष्य में, जब तक कि वह लौट कर नहीं आ जाता है, वे उसकी याद में यही करते रहें (लूका 22:19; 1 कुरिन्थियों 11:24-26)। जब हम प्रभु द्वारा फसह के पर्व के मनाए जाने की तैयारियों के बारे में सुसमाचारों में देखते हैं, तो हम पाते हैं कि प्रभु ने पहले यूहन्ना और पतरस को एक विशेष घर में भेजा था कि वहाँ पर फसह के भोज की तैयारी करें, और फिर शिष्यों के साथ वहाँ गया कि फसह के पर्व का भोजन उनके साथ खाए। हम यूहन्ना 13 से देखते हैं, कि भोजन खाने के दौरान, प्रभु ने उठकर शिष्यों के पाँव धोए, उन्हें दीनता का और एक दूसरे को आदर देने का व्यावहारिक पाठ सिखाया। हो सकता है कि उसने यह इस कारण किया क्योंकि तब शिष्यों में वाद-विवाद चल रहा था कि उनमें से बड़ा कौन है (लूका 22:24-30)। फसह का भोजन करते समय, शिष्यों के पाँव धोने के पश्चात, प्रभु ने उन्हें बताया कि उन में से एक उसे पकड़वाएगा, और फिर इस बात को लेकर शिष्यों में चर्चा आरंभ हो गई। फसह के पर्व का भोजन को खाते समय और पकड़वाने वाले की पहचान के रूप में, प्रभु ने रोटी का टुकड़ा डुबोकर यहूदा को दिया, और उससे कहा कि उसे जो करना है वह कर ले (यूहन्ना 13:26-27)। यहाँ पर यूहन्ना घटनाक्रम का एक बहुत महत्वपूर्ण भाग दर्ज करता है - यहूदा ने वह डुबोया हुआ टुकड़ा लिया और बाहर रात के अँधियारे में चला गया (यूहन्ना 13:30); यह ध्यान देने योग्य है कि किसी भी सुसमाचार में यह नहीं लिखा है कि यहूदा ने प्रभु से रोटी का वह टुकड़ा लेकर, उसे खाया भी। यह भिगो कर दिया गया टुकड़ा अभी भी यहूदा इस्करियोती के प्रति प्रभु के प्रेम और, प्रभु द्वारा उसे आदर दिए जाने का प्रतीक था; क्योंकि परम्परा के अनुसार परिवार का मुख्या, फसह खाते समय, यह टुकड़ा वहाँ उपस्थित परिवार के आदरणीय और प्रेम के भागी व्यक्ति को देता था। 


यह भिगोया हुआ रोटी का टुकड़ा दिए जाने, और टुकड़ा लेकर यहूदा के वहाँ से चले जाने के बाद, जब शेष शिष्य भोजन खा रहे थे, तब प्रभु यीशु ने रोटी ली, आशीष मांग कर तोड़ी और शिष्यों को उसके तोड़े गए बदन के प्रतीक के रूप में दे दिया; फिर उसने प्याला भी लिया और उन्हें उसमें से भाग लेने के लिए कहा, उनके लिए बहाए गए लहू के प्रतीक के रूप में, जैसा कि मत्ती 26:26-29; मरकुस 14:22-25; लूका 22:18-20 में लिखा गया है। इसलिए, इन सारी घटनाओं के विवरण को साथ मिलाकर देखने के द्वारा, हमारे सामने यह स्पष्ट हो जाता है कि यहूदा ने उस प्रथम प्रभु भोज में भाग नहीं लिया था। अर्थात, यहूदा इस्करियोती फसह के पर्व के मनाए जाने में तो प्रभु और अन्य शिष्यों के साथ सम्मिलित था; किन्तु वह प्रभु द्वारा उसकी मृत्यु की यादगारी के प्रभु-भोज या प्रभु की मेज़ के स्थापित किए जाने के समय वहाँ उपस्थित नहीं था। यह निर्गमन 12 में दी गई बात के साथ पूर्णतः मेल खाता है कि तब फसह के पर्व का भोजन और आज प्रभु भोज केवल प्रभु परमेश्वर के प्रतिबद्ध, समर्पित लोगों ही के लिए है, किसी अन्य के लिए नहीं। कुछ लोग लूका के वृतांत के क्रम से इसके बारे में असमंजस में पड़ सकते हैं, क्योंकि लूका ने फसह के भोज वाला वर्णन और प्रभु यीशु द्वारा यह कहना कि उसके पकड़वाने वाले का हाथ उसके साथ मेज़ पर है, प्रभु भोज की स्थापना के बाद लिखा है। हमें समझने में सहायता के लिए यह ध्यान रखना चाहिए कि लूका फसह के भोजन के समय यहूदा की उपस्थिति को बता रहा है, न कि प्रभु भोज के समय पर; क्योंकि यूहन्ना 13 का घटनाक्रम यह स्पष्ट बताता है कि रोटी का डुबोया हुआ टुकड़ा लेने के बाद यहूदा वहाँ से चला गया, उसके जाने के बाद भोजन चलता रहा, तथा शेष घटनाएं हुईं, जिनमें प्रभु भोज की स्थापना भी है। साथ ही यहूदा ने न तो रोटी का डुबोया हुआ टुकड़ा, अर्थात फसह के पर्व के भोजन के अंश को खाया, और न ही वह प्रभु की मृत्यु की यादगारी के प्रभु भोज की स्थापना के समय वहाँ उपस्थित था।


इस विषय और उससे सम्बन्धित घटनाओं के क्रम के बारे में अस्पष्ट होने के कारण कभी-कभी लोग यह तर्क देते हैं कि क्योंकि प्रभु यीशु ने यहूदा इस्करियोती को उस प्रथम प्रभु भोज में भाग लेने दिया, तो फिर आज वे लोग, जो यहूदा इस्करियोती के समान ही चाहे प्रभु यीशु को वास्तव में समर्पित और प्रतिबद्ध नहीं हैं, इसमें भाग क्यों नहीं ले सकते हैं? हमें इसे दो दृष्टिकोण से समझने की आवश्यकता है - पहला, जैसे के हम ऊपर देख चुके हैं, प्रभु यीशु ने यहूदा को प्रथम प्रभु भोज में भाग नहीं लेने दिया। दूसरी बात, जैसा कि हम निर्गमन 12 तथा उपरोक्त प्रभु-भोज की स्थापना के घटनाक्रम से देखते और समझते हैं, यहूदियों के लिए फसह का पर्व और उसका भोज, तथा प्रभु के शिष्यों के लिए प्रभु की मेज़ में भाग लेना एक यादगारी  है, प्रभु के बलिदान और हमें पाप के दासत्व से छुड़ाने के उसके काम की; और इसमें भाग लेना, प्रभु का उसके उद्धारकर्ता होने के लिए आदर करते रहने, और उसकी आज्ञाकारिता की प्रतिबद्धता को दोहराने के लिए है। जो अभी न तो प्रभु को उद्धारकर्ता स्वीकार करता है, और उसकी आज्ञाकारिता के लिए प्रतिबद्ध है, वह इन बातों को क्यों और कैसे दोहरा सकता है? प्रभु की मेज़ में भाग लेने से कोई पवित्र और धर्मी नहीं बनता है, और न ही कोई परमेश्वर को स्वीकार्य अथवा स्वर्ग में प्रवेश पाने के योग्य हो जाता है - इस सर्वथा गलत और अनुचित विचारधारा के समर्थन एवं पुष्टि के लिए बाइबल में कोई हवाला अथवा उदाहरण नहीं है। तो बाइबल के इस तथ्य के आधार पर फिर, बिना प्रभु यीशु के प्रति समर्पित और प्रतिबद्ध हुए कोई भी व्यक्ति प्रभु-भोज में भाग क्यों ले; प्रभु भोज में भाग लेने के द्वारा ऐसे व्यक्ति को क्या लाभ होगा, और कैसे? बल्कि, जैसा कि 1 कुरिन्थियों 11:27-31 में लिखा है, जो इसमें अयोग्य रीति से भाग लेते हैं, वे अपने ऊपर परमेश्वर के न्याय को लाते हैं, उसके दण्ड को न्यौता देते हैं। इसलिए जो वास्तव में प्रभु का जन नहीं है, सच्चे मन से परमेश्वर के प्रति समर्पित और प्रतिबद्ध नहीं हैं, उस के लिए प्रभु की मेज़ में भाग लेना किसी लाभ का नहीं परन्तु बड़ी हानि का कारण होगा; इसलिए उन्हें इसमें भाग लेने से रोक कर रखना चाहिए, उन्हें प्रभु की मेज़ के बारे में समझाना चाहिए, और जब तक वे वास्तव में नया जन्म पाए हुए और प्रभु के समर्पित जन न बन जाएं, उन्हें भाग लेने की अनुमति नहीं देनी चाहिए। यह करना निर्गमन 12:43-49 की बात के समान है, कोई परदेशी फसह में केवल तब ही भाग ले सकता था, जब वह अपने आप को परमेश्वर और अब्राहम के मध्य हुई वाचा के अंतर्गत ले आता था, और खतने के द्वारा इसकी गवाही दे देता था। 

 

अगले लेख से हम 1 कुरिन्थियों 11 पर जाएंगे, तथा आगे की बातें वहाँ से सीखेंगे।


यदि आपने प्रभु की शिष्यता को अभी तक स्वीकार नहीं किया है, तो अपने अनन्त जीवन और स्वर्गीय आशीषों को सुनिश्चित करने के लिए अभी प्रभु यीशु के पक्ष में अपना निर्णय कर लीजिए। जहाँ प्रभु की आज्ञाकारिता है, उसके वचन की बातों का आदर और पालन है, वहाँ प्रभु की आशीष और सुरक्षा भी है। प्रभु यीशु से अपने पापों के लिए क्षमा माँगकर, स्वेच्छा से तथा सच्चे मन से अपने आप को उसकी अधीनता में समर्पित कर दीजिए - उद्धार और स्वर्गीय जीवन का यही एकमात्र मार्ग है। आपको स्वेच्छा और सच्चे मन से प्रभु यीशु मसीह से केवल एक छोटी प्रार्थना करनी है, और साथ ही अपना जीवन उसे पूर्णतः समर्पित करना है। आप यह प्रार्थना और समर्पण कुछ इस प्रकार से भी कर सकते हैं, “प्रभु यीशु, मैं अपने पापों के लिए पश्चातापी हूँ, उनके लिए आप से क्षमा माँगता हूँ। मैं आपका धन्यवाद करता हूँ कि आपने मेरे पापों की क्षमा और समाधान के लिए उन पापों को अपने ऊपर लिया, उनके कारण मेरे स्थान पर क्रूस की मृत्यु सही, गाड़े गए, और मेरे उद्धार के लिए आप तीसरे दिन जी भी उठे, और आज जीवित प्रभु परमेश्वर हैं। कृपया मुझे और मेरे पापों को क्षमा करें, मुझे अपनी शरण में लें, और मुझे अपना शिष्य बना लें। मैं अपना जीवन आप के हाथों में समर्पित करता हूँ।” सच्चे और समर्पित मन से की गई आपकी एक प्रार्थना आपके वर्तमान तथा भविष्य को, इस लोक के और परलोक के जीवन को, अनन्तकाल के लिए स्वर्गीय एवं आशीषित बना देगी।

 


कृपया इस संदेश के लिंक को औरों को भी भेजें और साझा करें

******************************************************************


English Translation


Things Related to Christian Living – 28


The Four Pillars of Christian Living - 3 - Breaking of Bread (3)


To Listen to this message in English Click Here

 

To live a practical Christian life, it is essential for every Christian to follow God's instructions, and to study God's Word diligently, steadfastly, and regularly and to obey it as well. We have seen in previous articles that some things essential for practical Christian living are given in Acts chapters 2 and 15. Presently we are considering the seven things given in Acts chapter 2. Four of these seven are found in Acts 2:42, and these four are also called the “Pillars of Christian Living.” Presently, we are considering the third of these four pillars, i.e., the “breaking of bread,” also known as the Lord's Supper, or the Lord's Table, or the Holy Communion. In the previous article we looked at the background of the Lord's Supper and its Old Testament prototype given in Exodus chapter 12. From the narrative of the Old and New Testaments regarding the Lord's Table, we understood that just as celebrating the Passover did not make a person an Israelite or a man of God, in the same way today, partaking of the Lord's Supper does not make anyone belong to God, nor does he become eligible to enter heaven. Just as celebrating the Passover was only for those who were already Israelites; similarly, partaking of the Lord's Table is only for those who are already saved, who truly are God's people, irrespective of their spiritual age and maturity. Today we will look at our second point regarding the Lord's Supper, the establishing of the Lord's Table and Judas Iscariot not partaking of it.


2. Establishing of the Lord's Table


We'll look very briefly across the four gospels regarding the Lord's observance of the Passover, the eating of the Passover meal, and then, during that meal establishing the Lord's Supper. The purpose of this present study is not to harmonize the accounts of the Gospels, or to describe them in detail and to present them in sequence. Rather, it is to learn about the meaning, importance, and partaking of the Lord's Table. Another very important question that is associated with the establishment of the Lord's Supper is, whether Judas Iscariot also participated in that first Lord's Supper? We can answer this question and its implications only by studying the accounts of the four gospels and looking at them together.


In this study, from the four Gospels, we will briefly look at the Lord’s instituting the Holy Communion, while eating the Passover with His disciples. As we have said before, the purpose of this study is not to harmonize the Gospel accounts and present them in a chronological order, but to learn about the meaning, significance, and participation in the Lord’s Table. We will consider the crucial part of the event - the actual establishing of the Table by the Lord, and a very crucial question and its implications, did Judas Iscariot participate in that first Holy Communion? The answer and its inferences can only be derived by studying the four Gospel accounts and putting together the events sequentially.


We need to keep in mind two important parts of the establishment of the Lord’s Supper. The first is the eating of the meal of the Passover, and the second is Lord’s giving the bread and the cup as symbols of His body and blood to the disciples, for them to keep doing in remembrance of Him, in the times to come, till He returns (Luke 22:19; 1 Corinthians 11:24-26). When we see the accounts in the gospels of the preparation for the observance of the Passover, we see that the Lord had first sent Peter and John to prepare for the Passover in a specific house, and had then gone there to eat the meal of the Passover with His disciples. It was during the meal, as we see from John 13, that He rose up and washed the feet of the disciples and gave them a practical lesson in humility and honoring others. He might have been prompted to do this by the on-going discussion among the disciples as to who amongst them should be considered the greatest (Luke 22:24-30). It was, after the washing of the feet of the disciples, during the course of the Passover meal that the Lord informed that He was going to be betrayed by one of them, and then a discussion ensued amongst the disciples, who would do this? As a part of eating of this Passover meal and as a sign of identification of the betrayer, the Lord gave the sop - the piece of bread dipped in the broth, to Judas, and asked him to do what he wanted to do (John 13:26-27). John records a very important part of the events here - Judas took the sop, and went out into the darkness of the night (John 13:30); it is worth noting that in none of the gospel accounts is it written that Judas actually ate that sop given to Him by the Lord. That sop was also a sign of Lord’s love for him and of still giving him a place of honor, since traditionally, the head of the family, at Passover, gave the sop to a loved and honorable person present at the Passover meal.


It is after the sop had been given, and after receiving the sop Judas had gone out, while the others were eating the meal (Matthew 26:26; Mark 14:22) that the Lord took the bread, blessed and broke it and gave it to the disciples as a symbol of His body broken for them; He then took the cup and asked them to share from it, as a symbol of the Lord’s blood shed for them, as is recorded in Matthew 26:26-29; Mark 14:22-25; Luke 22:18-20. Therefore, by piecing together the sequence of events, it becomes clear that Judas was not present at the time of the Lord establishing the Table, and did not participate in the first Holy Communion established by the Lord. In other words, although Judas Iscariot was present with the Lord and the other disciples in the observance of the meal of the Passover; but he was not present at the time of the Lord establishing the Table in remembrance of His death. This is in perfect agreement with what we have in Exodus 12, that the then Passover meal, and today the Lord’s Table are only for the actual committed people of the Lord, not for anyone else. Some people may be confused by the account given in Luke, since Luke records the events of eating the Passover meal and the Lord’s saying that the hand of His betrayer is with Him in the dish, after the establishing of the Lord’s Table, whereas Matthew and Mark record it as before the Lord established the Table. What helps us to understand and clarify is that Luke is recording the presence of Judas for the meal of the Passover, and not at the time of the Table; since the events of John 13 help us understand that eating of the meal of the Passover was in presence of Judas, who left after taking the sop, and the continuation of the meal and the rest of the events, including the establishing of the Lord’s Table, followed after that. Moreover, Judas did not even eat the sop, i.e., the portion of the meal of the Passover given to him, and neither was he present at the institution of the Lord’s Table as a remembrance of the Lord’s death.


Because of being unclear about the events and their sequence, sometimes, people argue that since the Lord allowed Judas Iscariot to partake of the first Holy Communion, so why can’t people who, like Judas Iscariot, are not actually committed to the Lord, do the same today? We need to understand it from two different perspectives - firstly, as we have seen above, the Lord Jesus did not let Judas partake of the first Holy Communion. Secondly, as we have seen from Exodus 12, and as we see from the above mentioned sequence of events regarding the establishing of the Lord’s Table, for the Jews the Passover, and for the disciples of the Lord Jesus, the partaking in the Lord’s Table is in remembrance; by partaking in the Table, we remember the sacrifice of the Lord, to deliver us from the bondage of sin; and it is committing ourselves to honor and to obey Him. Why and how can anyone who has neither yet accepted the Lord as Savior, nor is committed to obedience to Him, recommit himself for these? Partaking of the Lord’s Table does not accord anyone any holiness or righteousness, neither makes anyone acceptable to God, nor worthy of entering into heaven - there is no Biblical reference to support and affirm this absolutely wrong and inappropriate thinking. So, on the basis of these Biblical facts, how would anyone benefit, and in what manner, by participating in the Holy Communion, without first being committed to the Lord? Rather, as it says in 1 Corinthians 11:27-31, those who participate unworthily, invite God’s judgment upon themselves, they ask for God’s punishment upon themselves. Therefore, for those who are not yet actually the people of the Lord, those who have not truly committed themselves to the Lord, for them, their participation in the Lord’s Table will only do them more harm than any good. Therefore, for their own benefit they should refrain from participation, they should be explained and taught about the Lord’s Table, and till they are actually Born-Again, till they make a commitment to the Lord and join themselves to Him; they should not be permitted to partake in the Lord’s Table. Doing this is in accordance with the instruction for the Passover - only those foreigners, who had first brought themselves under the covenant of God made with Abraham, and witnessed about it through their circumcision, could participate in the Passover (Exodus 12:43-49).


From the next article, we will shift to 1 Corinthians 11 and learn more from there.


If you have not yet accepted the discipleship of the Lord, make your decision in favor of the Lord Jesus now to ensure your eternal life and heavenly blessings. Where there is obedience to the Lord, where there is respect and obedience to His Word, there is also the blessing and protection of the Lord. Repenting of your sins, and asking the Lord Jesus for forgiveness of your sins, voluntarily and sincerely, surrendering yourself to Him - is the only way to salvation and heavenly life. You only have to say a short but sincere prayer to the Lord Jesus Christ willingly and with a penitent heart, and at the same time completely commit and submit your life to Him. You can also make this prayer and submission in words something like, “Lord Jesus, I am sorry for my sins and repent of them. I thank you for taking my sins upon yourself, paying for them through your life.  Because of them you died on the cross in my place, were buried, and you rose again from the grave on the third day for my salvation, and today you are the living Lord God and have freely provided to me the forgiveness, and redemption from my sins, through faith in you. Please forgive my sins, take me under your care, and make me your disciple. I submit my life into your hands." Your one prayer from a sincere and committed heart will make your present and future life, in this world and in the hereafter, heavenly and blessed for eternity.



Please Share the Link & Pass This Message to Others as Well

शुक्रवार, 6 सितंबर 2024

Growth through God’s Word / परमेश्वर के वचन से बढ़ोतरी – 182


Click Here for the English Translation


मसीही जीवन से सम्बन्धित बातें – 27


मसीही जीवन के चार स्तम्भ - 3 - प्रभु-भोज (2) 


इस सन्देश को हिन्दी में सुनने के लिए यहाँ क्लिक करें 



प्रत्येक मसीही विश्वासी को व्यावहारिक मसीही जीवन जीने के लिए परमेश्वर और उसके वचन का आज्ञाकारी होना अनिवार्य है। व्यावहारिक मसीही जीवन से सम्बन्धित सात शिक्षाएं प्रेरितों 2 अध्याय में दी गई हैं; और इनमें से चार प्रेरितों 2:42 में पाई जाती हैं। आरम्भिक मसीही विश्वासी इन चार शिक्षाओं का लौलीन होकर पालन करते थे, और इससे मसीही विश्वासियों की संख्या में, उनके विश्वास में दृढ़ और स्थापित बने रहने में, तथा कलीसियाओं में तेज़ी से वृद्धि हुई। इसीलिए इन चारों शिक्षाओं को “मसीही जीवन के स्तम्भ” भी कहा जाता है; तथा सभी मसीही विश्वासियों से यह अपेक्षा रखी जाती है कि उन आरम्भिक मसीही विश्वासियों के समान, वे भी इन चारों बातों का यत्न से और लौलीन होकर निर्वाह करें। पिछले कुछ लेखों में हम प्रेरितों 2 अध्याय की सात बातों में से पाँच को देख चुके हैं, और पिछले लेख से हमने इनमें से छठी बात, जो चार स्तम्भ में से तीसरा स्तम्भ है, “रोटी तोड़ना” पर विचार करना आरम्भ किया है। पिछले लेख में हमने देखा था कि यद्यपि पारम्परिक कलीसियाओं के अधिकाँश सदस्य और बहुत से मसीही विश्वासी भी रोटी तोड़ने, या प्रभु की मेज़ में सम्मिलित होने को एक रीति के समान लेते हैं; एक औपचारिकता के समान उसका निर्वाह करते हैं, लेकिन ऐसा करना अनुचित है, जिसके बहुत गम्भीर दुष्परिणाम हैं। साथ ही हमने यह भी देखा था कि प्रभु कि मेज़ के बारे में जैसे आज के मसीही विश्वासियों में कुछ गलतफहमियाँ हैं, वैसे ही उस आरम्भिक कलीसिया में कुरिन्थुस की मण्डली के लोगों में भी थीं, इसीलिए परमेश्वर पवित्र आत्मा ने पौलुस में होकर उनको सही शिक्षाएं और मार्गदर्शन दिया। जो शिक्षाएं तब उनके लिए आवश्यक थीं, वे ही आज हमारे लिए भी उतनी ही आवश्यक हैं, और हमने पिछले लेख में देखा है कि हम उन्हें सात बिन्दुओं के अन्तर्गत, मुख्यतः प्रेरितों 11:17-34 में से देखेंगे। आज हम पहले बिन्दु, प्रभु-भोज की पृष्ठ-भूमि को देखेंगे। 


1. प्रभु-भोज की पृष्ठ-भूमि 


चारों सुसमाचार-वृत्तांतों से हमें पता चलता है कि क्रूस पर चढ़ाए जाने के लिए पकड़वाए जाने से पहले प्रभु यीशु ने अपने शिष्यों के साथ अपनी अन्तिम गतिविधि के रूप में प्रभु-भोज को स्थापित किया था। और यह यहूदियों द्वारा मनाए जाने वाले फसह के पर्व के भोज का प्रतीकात्मक से आगे बढ़ कर, उसे व्यावहारिक स्वरूप देना था। यहूदी लोग फसह के पर्व और भोज को मिस्र के दासत्व से छुड़ाए जाने और फिरौन की गुलामी से स्वतन्त्र किए जाने के स्मरण के रूप में मनाते थे, और आज भी मनाते हैं। फसह का यह पर्व और भोज, प्रभु यीशु मसीह के बलिदान के द्वारा मनुष्यों के पापों के बन्धन से छुड़ाए जाने और शैतान की गुलामी से मुक्त किए जाने का एक प्रारूप है। जैसा कि निर्गमन 12 में दिया गया है, फसह का पर्व प्रत्येक यहूदी परिवार में मनाया जाना था; और मिस्रियों, अर्थात, परमेश्वर के लोगों के बैरी और विरोधियों पर आने वाली मृत्यु के उन पर भी आने से बचने के लिए, यहूदियों, अर्थात परमेश्वर के लोगों को अपने घरों के दरवाजे की चौखट पर बलि के मेमने का लहू लगाना था। परिवार के प्रत्येक सदस्य, बच्चे या वयस्क, को इस भोज में भाग लेना था। किसी भी अतिथि या किसी गैर-यहूदी व्यक्ति के इसमें भाग लेने के लिए, परमेश्वर द्वारा अनुमति नहीं दी गई थी - यह भोज केवल परिवार के सदस्यों के लिए ही था। इसी प्रकार से प्रभु ने भी इस भोज का पालन और इसके अनुसार प्रभु-भोज की स्थापना अपने निकटतम शिष्यों के साथ की, न कि अपने सांसारिक परिवार के साथ। ध्यान कीजिए कि प्रभु की मेज़ की स्थापना के समय, उस समय के फसह के उस भोज में, मरियम और प्रभु के भाई-बहन मौजूद नहीं थे। साथ ही यह भी ध्यान देने और विचार करने की बात है कि यद्यपि प्रभु की सेवकाई के दिनों में एक बड़ी भीड़ उसके साथ चला करती थी, और प्रभु के बारह शिष्यों के अतिरिक्त अन्य शिष्य होने का भी वचन में उल्लेख किया गया है ("सत्तर अन्य" - लुका 10:1; "कई" - यूहन्ना 6:60, 66 जिनमें से कुछ ऐसे भी थे जो यीशु पर विश्वास नहीं करते थे -यूहन्ना 6:64; और "120" पिन्तेकुस्त से पहले एक साथ इकट्ठा हुआ करते थे - प्रेरितों 1:15), लेकिन प्रभु ने केवल उनके साथ इस भोज को मनाया, और उनके साथ प्रभु-भोज या प्रभु की मेज़ की स्थापना की, जो उसके अंतरंग शिष्य और साथी थे; अपने अन्य शिष्यों के साथ नहीं। जैसा कि हम आने वाले लेख में प्रभु की मेज़ की स्थापना से सम्बन्धित बातों की चर्चा के समय देखेंगे, प्रभु को पकड़वाने वाला यहूदा इस्करियोती फसह के भोज के समय तो वहाँ था, किन्तु प्रभु द्वारा मेज़ की स्थापना के समय वह वहाँ से जा चुका था; अर्थात प्रभु की मेज़ में उसका कोई भाग, उसका सम्मिलित होना नहीं था। ये सभी बातें, प्रभु की मेज़, उसके महत्व, और उसमें भाग लेने से सम्बन्धित महत्वपूर्ण शिक्षाएं प्रदान करती हैं। 


कुरिन्थुस के मसीही विश्वासियों की मण्डली को लिखे पत्र में भी, पौलुस ने भी परमेश्वर के परिवार के सदस्यों को ही प्रभु की मेज में भाग लेने से सम्बन्धित उनकी गलतियों के बारे में सही किया है। जैसे यहूदियों के सारे परिवार को, बच्चों, वयस्कों, वृद्धों, सभी को फसह के पर्व और भोज में भाग लेना था, उसी प्रकार से प्रभु की मेज़ में भी भाग लेने वाले, चाहे वे आध्यात्मिक रूप से शिशु या छोटे बच्चे हों (1 कुरिन्थियों 3:1-3), अथवा परिपक्व वयस्क मसीही विश्वासी, बाइबल के अनुसार, परमेश्वर के परिवार के सभी सदस्यों को प्रभु की मेज़ में भाग लेना है। जैसे यहूदियों के परिवार से बाहर के लोगों को फसह के पर्व और भोज में भाग लेने की अनुमति नहीं थी, उसी प्रकार परमेश्वर के परिवार के सदस्यों के अतिरिक्त अन्य किसी को प्रभु-भोज में भाग लेने की अनुमति नहीं है, जैसा कि यहूदा इस्करियोती के भाग ने लेने के द्वारा दिखाया गया है। हम पहले के लेखों में देख चुके हैं कि प्रभु के परिवार का हिस्सा बनना किसी धर्म-जाति-परिवार में जन्म लेने और उसकी रीतियों के निर्वाह के द्वारा नहीं, बल्कि यूहन्ना 1:12-13 के आधार पर होता है; अर्थात प्रत्येक के द्वारा व्यक्तिगत रीति से अपने पापों से पश्चाताप करने, प्रभु यीशु को उद्धारकर्ता के रूप में स्वीकार करने, और प्रभु के आज्ञाकारी अनुयायी होने का निर्णय कर लेने के द्वारा। एक बार जब कोई व्यक्ति परमेश्वर के परिवार का हिस्सा बन जाता है, तो फिर उस परिवार से जुड़े सभी विशेषाधिकार और आशीर्वाद भी उस व्यक्ति को उपलब्ध हो जाते हैं।

 

उपरोक्त बातों से, फसह के पर्व और भोज से यह प्रकट है कि जो परमेश्वर के लोग थे, उन्हें ही उस भोज में, सम्मिलित किया गया था, अन्य किसी को नहीं। तात्पर्य यह कि भोज में सम्मिलित होने से कोई परमेश्वर के परिवार का सदस्य नहीं बनता है, और न ही उसे कोई विशेषाधिकार मिलता है; परन्तु जो परमेश्वर के परिवार का सदस्य है, केवल वही सम्मिलित हो सकता है। यह तथ्य इन गलत धारणाओं का दृढ़ता से खण्डन करता है कि प्रभु की मेज में भाग लेने से कोई प्रभु का जन बन जाएगा, या किसी को उद्धार, या कोई लाभ अथवा विशेषाधिकार मिल जाएंगे। बल्कि जो परमेश्वर के परिवार का हिस्सा हैं; जिन्हें परमेश्वर की सन्तान होने के विशेषाधिकार और लाभ मिल चुके हैं, इस मेज़ में भागीदारी केवल उन्हीं के लिए है। इसलिए इस प्रभु-भोज को गलत नहीं समझा जाना चाहिए और स्वर्ग में प्रवेश के लिए "योग्यताएं" प्राप्त करने के साधन के रूप में इसका दुरुपयोग नहीं किया जाना चाहिए - जो कि प्रभु की मेज़ के माध्यम से कभी नहीं होता है। प्रभु की मेज में भाग लेने से न तो पापों की क्षमा मिलती है, न पवित्रता मिलती है, न ही मुक्ति मिलती है - यह सब होना प्रभु यीशु के प्रति सच्चे समर्पण और उस में किए गए विश्वास के द्वारा है; जो इस आरम्भिक शर्त को पूरा कर लेते हैं, उन्हें फिर मेज़ में भाग लेने की भी अनुमति है।


अगले लेख में हम दूसरे बिन्दु, प्रभु के द्वारा मेज़ को स्थापित किए जाने, से सम्बन्धित बातों पर विचार करेंगे। 


यदि आपने प्रभु की शिष्यता को अभी तक स्वीकार नहीं किया है, तो अपने अनन्त जीवन और स्वर्गीय आशीषों को सुनिश्चित करने के लिए अभी प्रभु यीशु के पक्ष में अपना निर्णय कर लीजिए। जहाँ प्रभु की आज्ञाकारिता है, उसके वचन की बातों का आदर और पालन है, वहाँ प्रभु की आशीष और सुरक्षा भी है। प्रभु यीशु से अपने पापों के लिए क्षमा माँगकर, स्वेच्छा से तथा सच्चे मन से अपने आप को उसकी अधीनता में समर्पित कर दीजिए - उद्धार और स्वर्गीय जीवन का यही एकमात्र मार्ग है। आपको स्वेच्छा और सच्चे मन से प्रभु यीशु मसीह से केवल एक छोटी प्रार्थना करनी है, और साथ ही अपना जीवन उसे पूर्णतः समर्पित करना है। आप यह प्रार्थना और समर्पण कुछ इस प्रकार से भी कर सकते हैं, “प्रभु यीशु, मैं अपने पापों के लिए पश्चातापी हूँ, उनके लिए आप से क्षमा माँगता हूँ। मैं आपका धन्यवाद करता हूँ कि आपने मेरे पापों की क्षमा और समाधान के लिए उन पापों को अपने ऊपर लिया, उनके कारण मेरे स्थान पर क्रूस की मृत्यु सही, गाड़े गए, और मेरे उद्धार के लिए आप तीसरे दिन जी भी उठे, और आज जीवित प्रभु परमेश्वर हैं। कृपया मुझे और मेरे पापों को क्षमा करें, मुझे अपनी शरण में लें, और मुझे अपना शिष्य बना लें। मैं अपना जीवन आप के हाथों में समर्पित करता हूँ।” सच्चे और समर्पित मन से की गई आपकी एक प्रार्थना आपके वर्तमान तथा भविष्य को, इस लोक के और परलोक के जीवन को, अनन्तकाल के लिए स्वर्गीय एवं आशीषित बना देगी।


कृपया इस संदेश के लिंक को औरों को भी भेजें और साझा करें

******************************************************************

English Translation


Things Related to Christian Living – 27


The Four Pillars of Christian Living - 3 - Breaking of Bread (2)


To Listen to this message in English Click Here

 

To live a practical Christian life, it is essential for every Christian Believer to be obedient to God and His Word. In Acts 2, seven teachings related to practical Christian living are given; and four of them are found in Acts 2:42. The early Christians diligently followed these four teachings, and this led to a rapid increase in the number of Christian Believers, in their being steadfast and committed to their faith, and in the growth of the churches. Hence, these four teachings are also called the “Pillars of the Christian life;” and it is expected of all Christian Believers that like those early Christian Believers, they too will be diligent and sincere in observing these four teachings. In the last few articles, we have looked at five of the seven teachings of Acts 2, and in the last article we have begun to consider the sixth of these teachings, the third of the four pillars, i.e., the “breaking of bread.” In the previous article we saw that although most members of traditional or denominational churches and many Christian Believers also regard the participating in the breaking of bread, or partaking of the Lord's table, as a ritual; or observe it as a formality, but this is inappropriate and has very serious consequences. We have also seen that there are some misunderstandings among today's Christians about the Lord's Table, as were there amongst the people of the congregation in Corinth, in that early church. That is why God the Holy Spirit, through Paul, gave them the correct teachings and guidance. The teachings that were then necessary for them, are equally necessary for us today, and as said in the previous article, we will look at them under seven headings, primarily from Acts 11:17-34. Today we'll look at the first heading, the background to the Lord's Table.


1. Background to the Lord's Table


From the four gospel accounts we learn that the Lord Jesus instituted the Lord's Table as His last activity with His disciples, before He was betrayed to be crucified. The Lord did this to take the Passover feast, celebrated by the Jews, from being symbolic, to its actual and fulfilled form. The Jewish people celebrated, and still celebrate, the Passover as a remembrance of their deliverance from bondage in Egypt and slavery to Pharaoh. This Passover festival and its feast is a prototype of man's deliverance from the bondage of sin and slavery to Satan through the sacrifice of the Lord Jesus Christ. As given in Exodus 12, Passover was to be celebrated in every Jewish family; and to prevent the death that came upon the Egyptians, i.e., the enemies and adversaries of God's people, the Jews, i.e., God's people, were to apply the blood of the sacrificial lamb on the doorposts of their homes. Every member of the Jewish family, whether child or adult, had to participate in this feast. It was not permitted by God for any guest or any Gentile to partake of this feast; it was only for the family members. Similarly, the Lord also observed and established the Lord's Supper with His closest of disciples, not with His worldly family. Notice that at that Passover meal, at the establishment of the Lord's table, Mary and the Lord's brothers and sisters were not present. Also, it is worth noting and considering that although a large crowd accompanied the Lord during His ministry, and there were other disciples in addition to the Lord's twelve disciples; other disciples are also mentioned in God’s Word (“Seventy others” – Luke 10:1; “many” – John 6:60, 66 among whom were some who did not believe in Jesus – John 6:64; and “120” gathered together before Pentecost (Acts 1:15), but the Lord celebrated this feast, and established the Lord's Supper or Lord's Table only with those who were His intimate disciples and companions; and not with his other disciples. As we will see in the coming article when we discuss things related to the establishment of the Lord's table, Judas Iscariot, who betrayed the Lord, though he was present at the Passover meal, but he had already left at the time of the Lord's establishment of the Table; meaning he had no part or participation in the Lord's Table. All these things provide important teachings regarding the observance of the Lord's Table, its significance, and partaking of it.


In this letter to the congregation of Christian Believers in Corinth, Paul too corrects members of God's family about their mistakes regarding partaking of the Lord's Table. Just as the entire Jewish family, children, adults, and elders, all were to participate in the Passover festival and feast, similarly, according to the Bible, all of God’s family, whether spiritual infants or young children (1 Corinthians 3:1-3), or mature adult Christian Believers, all are to partake of the Lord's Table. Just as people outside the Jewish family were not allowed to partake of the Passover festival and feast, so no one other than members of God's family is allowed to partake of the Lord's Supper, as is exemplified by the exclusion of Judas Iscariot. We have seen in earlier articles that becoming part of the God's family does not happen by being born in a religion-caste-family and following its customs, but on the basis of John 1:12-13; i.e., by each individual deciding to repent of their sins, accept the Lord Jesus as Savior, and deciding to be an obedient follower of the Lord. Once a person becomes part of God's family, all the privileges and blessings associated with that family become available to that person.


From the above, and from the observance of the Passover festival and the feast, it is clear that only those who were God's people were included, and no one else. This also implies that partaking of the Lord’s Supper does not make one a member of God's family, nor does anyone receive any privileges by participation; rather, the one who already is a member of God's family, only he can join. This fact strongly refutes the misconceptions that partaking of the Lord's table will make one belong to the Lord, or bring one to salvation, or give them any benefits or privileges. Rather, only those who already are a part of God's family are to participate; this Table is only for those who already have received the privileges and benefits of being God's children. Therefore, this sacrament should not be misunderstood and misused as a means of acquiring "credentials" for entry into heaven - which never happens through the Lord's Table. Partaking of the Lord's table does not bring forgiveness of sins, nor sanctification, nor salvation - all this has to be done by true submission to the Lord Jesus and coming to faith in Him; those who satisfy this initial condition are then privileged to participate in the Lord’s Table.


In the next article we will consider the second point, the Lord's establishment of the table.


If you have not yet accepted the discipleship of the Lord, make your decision in favor of the Lord Jesus now to ensure your eternal life and heavenly blessings. Where there is obedience to the Lord, where there is respect and obedience to His Word, there is also the blessing and protection of the Lord. Repenting of your sins, and asking the Lord Jesus for forgiveness of your sins, voluntarily and sincerely, surrendering yourself to Him - is the only way to salvation and heavenly life. You only have to say a short but sincere prayer to the Lord Jesus Christ willingly and with a penitent heart, and at the same time completely commit and submit your life to Him. You can also make this prayer and submission in words something like, “Lord Jesus, I am sorry for my sins and repent of them. I thank you for taking my sins upon yourself, paying for them through your life.  Because of them you died on the cross in my place, were buried, and you rose again from the grave on the third day for my salvation, and today you are the living Lord God and have freely provided to me the forgiveness, and redemption from my sins, through faith in you. Please forgive my sins, take me under your care, and make me your disciple. I submit my life into your hands." Your one prayer from a sincere and committed heart will make your present and future life, in this world and in the hereafter, heavenly and blessed for eternity.

 


Please Share the Link & Pass This Message to Others as Well

गुरुवार, 5 सितंबर 2024

Growth through God’s Word / परमेश्वर के वचन से बढ़ोतरी – 181

 

Click Here for the English Translation


मसीही जीवन से सम्बन्धित बातें – 26


मसीही जीवन के चार स्तम्भ - 3 - प्रभु-भोज (1) 



मसीही विश्वासी की आत्मिक जीवन में बढ़ोतरी तथा कलीसिया की उन्नति के लिए परमेश्वर के वचन और निर्देशों का पालन अनिवार्य है। परमेश्वर, उसके वचन, तथा उसकी आज्ञाकारिता को व्यक्तिगत जीवन में प्राथमिकता दिए बिना, मसीही विश्वासी न तो अपने आत्मिक जीवन बढ़ सकता है, और न ही परमेश्वर द्वारा आशीषित रह सकता है। परमेश्वर के वचन से बढ़ोतरी पर यह श्रृंखला इसी विषय पर है। वर्तमान में हम प्रेरितों 2:42 में दी गई चार बातों, जिन्हें “मसीही जीवन के स्तम्भ” भी कहा जाता है, देख रहे हैं। परमेश्वर का वचन बाइबल हमें बताती है कि आरम्भिक मसीही विश्वासी इन चारों बातों में लौलीन रहते थे, और परिणामस्वरूप, विश्वासियों की संख्या में, आत्मिक जीवनों में बढ़ोतरी होती चली गई, और कलीसिया की उन्नति होती चली गई। पिछले लेखों में हम इन चार में से दो बातों, यत्न से और लौलीन होकर परमेश्वर के वचन का अध्ययन करने तथा संगति रखने के बारे में सीख चुके हैं। आज से हम इस पद में दिए गए तीसरे स्तम्भ - “रोटी तोड़ना,” अर्थात प्रभु-भोज या प्रभु की मेज़ में भाग लेने के बारे में सीखना आरम्भ करेंगे। इस ब्लॉग के पूर्व के लेखों में, इस विषय पर एक विस्तृत लेख श्रृंखला, जिसमें पुराने नियम में निर्गमन 12 अध्याय और फिर नए नियम में प्रेरितों 11 अध्याय से फसह के पर्व तथा प्रभु-भोज से सम्बन्धित व्याख्या हैं, दी जा चुकी है। अभी हम प्रेरितों 11:17-34 से प्रभु की मेज़ में भाग लेने से सम्बन्धित बातों को देखेंगे।

 

प्रेरित पौलुस द्वारा कुरिन्थुस की मण्डली को लिखी गई पहली पत्री में, परमेश्वर पवित्र आत्मा ने प्रभु की मेज़ में भाग लेने के सम्बन्ध में मण्डली के लोगों में पाई जाने वाली भ्रांतियों, उनकी अधूरी समझ, और उनके अनुचित व्यवहार को प्रकट किया है, उनकी गलतियों के परिणाम और समाधान बताए हैं, तथा मेज़ में सही रीति से भाग लेने के बारे में निर्देश दिए हैं। आज भी मसीही विश्वासियों में प्रभु-भोज को लेकर कई गलतफहमियाँ पाई जाती हैं, और बहुत से मसीही विश्वासी इसे भी एक औपचारिकता के समान ही लेते हैं। साथ ही कुछ मसीही विश्वासियों में तथा पारम्परिक कलीसियाओं के अधिकाँश सदस्यों में यह गलत धारणा पाई जाती है कि प्रभु-भोज में भाग ले लेने से वे परमेश्वर की दृष्टि में धर्मी, और स्वर्ग में प्रवेश के लिए योग्य हो जाते हैं। इस गलत धारणा का आधार उनका यह मानना है कि क्योंकि प्रभु-भोज में भाग ले लेने से उनके अन्दर प्रभु की अविनाशी देह और लहू के अंश हैं, इसलिए प्रभु के समान ही वे भी कभी नाश नहीं होंगे। और इसीलिए, जब भी उन कलीसियाओं में प्रभु-भोज दिया जाता है, उस दिन सभा में सम्मिलित होने वालों की संख्या बहुत बढ़ जाती है। लेकिन उनकी इस मन-गढ़न्त धारणा का बाइबल से कोई आधार अथवा समर्थन नहीं है। इसीलिए परमेश्वर के वचन की यही शिक्षाएँ जो तब कुरिन्थुस की मण्डली के लिए आवश्यक और महत्वपूर्ण थीं, आज हमारे लिए भी उतनी ही आवश्यक और महत्वपूर्ण हैं, जितनी तब उन लोगों के लिए थीं।


इस विषय पर अपने इस संक्षिप्त अध्ययन में हम कुछ आवश्यक आरम्भिक बातों को और फिर प्रेरितों 11:17-34 के खण्ड में दी गई शिक्षाओं को निम्न सात बिन्दुओं के अन्तर्गत देखेंगे:

  1. प्रभु-भोज की पृष्ठ-भूमि 

  2. प्रभु-भोज की स्थापना 

  3. प्रभु-भोज के लिए तैयारी - एक फटकार - पद 17-22 

  4. प्रभु-भोज के लिए प्रभु के निर्देश - उद्देश्य - पद 23-26

  5. प्रभु-भोज में भाग लेने के निहितार्थ - भाग कैसे लेना है - पद 27-28 

  6. प्रभु-भोज में अनुचित रीति से भाग लेने के परिणाम - पद 29-30 

  7. अन्तिम टिप्पणियाँ - पद 31-34 


प्रभु की मेज़ में भाग लेना न तो कोई हल्की बात है, और न ही इसे औपचारिकता के समान निभाया जा सकता है। योग्य रीति से मेज़ में भाग लेने की आशीषें भी हैं, लेकिन अनुचित रीति से भाग लेने के भयानक दुष्परिणाम भी हैं। इस मेज़ के बारे में सामान्यतः देखी जाने वाली धारणाओं के विपरीत, न तो मेज़ में भाग लेने से कोई मसीही विश्वासी बनता है, न ही परमेश्वर की दृष्टि में धर्मी ठहरता है, और न ही भाग लेने वाले का स्वर्ग में प्रवेश निश्चित हो जाता है। अगले लेख से हम इस मेज़ के बारे में, और सच्चे मसीही विश्वासियों के इसमें भाग लेने, तथा योग्य रीति से भाग लेने की अनिवार्यता से सम्बन्धित बाइबल की शिक्षाओं पर विचार आरम्भ करेंगे।

 

यदि आपने प्रभु की शिष्यता को अभी तक स्वीकार नहीं किया है, तो अपने अनन्त जीवन और स्वर्गीय आशीषों को सुनिश्चित करने के लिए अभी प्रभु यीशु के पक्ष में अपना निर्णय कर लीजिए। जहाँ प्रभु की आज्ञाकारिता है, उसके वचन की बातों का आदर और पालन है, वहाँ प्रभु की आशीष और सुरक्षा भी है। प्रभु यीशु से अपने पापों के लिए क्षमा माँगकर, स्वेच्छा से तथा सच्चे मन से अपने आप को उसकी अधीनता में समर्पित कर दीजिए - उद्धार और स्वर्गीय जीवन का यही एकमात्र मार्ग है। आपको स्वेच्छा और सच्चे मन से प्रभु यीशु मसीह से केवल एक छोटी प्रार्थना करनी है, और साथ ही अपना जीवन उसे पूर्णतः समर्पित करना है। आप यह प्रार्थना और समर्पण कुछ इस प्रकार से भी कर सकते हैं, “प्रभु यीशु, मैं अपने पापों के लिए पश्चातापी हूँ, उनके लिए आप से क्षमा माँगता हूँ। मैं आपका धन्यवाद करता हूँ कि आपने मेरे पापों की क्षमा और समाधान के लिए उन पापों को अपने ऊपर लिया, उनके कारण मेरे स्थान पर क्रूस की मृत्यु सही, गाड़े गए, और मेरे उद्धार के लिए आप तीसरे दिन जी भी उठे, और आज जीवित प्रभु परमेश्वर हैं। कृपया मुझे और मेरे पापों को क्षमा करें, मुझे अपनी शरण में लें, और मुझे अपना शिष्य बना लें। मैं अपना जीवन आप के हाथों में समर्पित करता हूँ।” सच्चे और समर्पित मन से की गई आपकी एक प्रार्थना आपके वर्तमान तथा भविष्य को, इस लोक के और परलोक के जीवन को, अनन्तकाल के लिए स्वर्गीय एवं आशीषित बना देगी।

 


कृपया इस संदेश के लिंक को औरों को भी भेजें और साझा करें

******************************************************************


English Translation


Things Related to Christian Living – 26


The Four Pillars of Christian Living - 3 - Breaking of Bread (1)




Obedience to God's Word and instructions is essential for the spiritual growth of a Christian Believer and the edification of the church. Without giving priority to God, His Word, and to obedience to Him in their personal life, the Christian Believer can neither grow in his spiritual life nor be blessed by God. This series on growing through God's Word is on this topic. Presently we are looking at four things given in Acts 2:42, also called the “Pillars of the Christian living.” God's Word, the Bible, tells us that the early Christians continued steadfastly in these four things. As a result, the number of Believers multiplied as well as grew in their spiritual lives, and the churches increased. In previous articles we have learned about two of these four pillars, i.e., diligently and steadfastly studying God's Word, and being in fellowship. Today we will begin to learn about the third pillar given in this verse – “the breaking of bread,” that is, partaking in the Holy Communion or, in the Lord's Table. In previous articles on this blog, there has been a comprehensive series on this topic, covering the Passover and the Lord's Supper from Exodus 12 in the Old Testament and then Acts 11 in the New Testament. Now we'll look at things related to partaking of the Lord's table from Acts 11:17-34.


In the first letter written by the Apostle Paul to the congregation at Corinth, God the Holy Spirit revealed the misconceptions the congregation had, their incomplete understanding, their errors and their inappropriate behavior regarding partaking in the Lord's Table. He also told about the consequences of wrong participation, the remedies for correcting the errors, and also gave instructions on how to worthily participate in the Table. Even today, there are many misunderstandings among Christians regarding the Lord's Table, and many Christian Believers also partake in it as a formality. Also, there is a misconception among some Christian Believers and amongst most members of traditional or denominational churches that partaking in the Lord's Supper not only makes them righteous in the eyes of God, but also eligible to enter heaven. The basis of this misconception is their belief that because by partaking of the Lord's Supper they have within them parts of the Lord's imperishable body and blood, therefore, like the Lord, they too will never perish. And that is why, whenever the Lord's Supper is given in those churches, the number of people attending the meeting on that day increases greatly.  But this false notion of theirs has no basis or support from the Bible. That is why the related teachings of God's Word, that were necessary and important for the church in Corinth then, are just as necessary and as important for us today, as they were for them then.


In this brief study of this topic, we will first look at some essential preliminary points and then look at the teachings from Acts 11:17-34, under the following seven points:

1. Background to the Lord's Table

2. Establishing of the Lord's Table

3. Preparation for the Lord's Table – A Rebuke – Verses 17-22

4. The Lord's instructions for the Lord's Table - Purpose - verses 23-26

5. Implications of Participating in the Lord's Table - How to Partake - Verses 27-28

6. Consequences of improperly partaking of the Lord's Table - verses 29-30

7. Final Comments – Verses 31-34


Partaking of the Lord's Table is not to be taken lightly, nor should it be treated as a formality. There are blessings for partaking in the table in a worthy manner, but there are also dire consequences for partaking improperly. Contrary to popular belief about the table, partaking of the table does not make any one a Christian, nor does it qualify one as righteous before God, nor does it guarantee one's entry into heaven. In the next article we will begin to consider the Bible's teachings about this table and the necessity for true Christian Believers to participate in it, and do so worthily.


If you have not yet accepted the discipleship of the Lord, make your decision in favor of the Lord Jesus now to ensure your eternal life and heavenly blessings. Where there is obedience to the Lord, where there is respect and obedience to His Word, there is also the blessing and protection of the Lord. Repenting of your sins, and asking the Lord Jesus for forgiveness of your sins, voluntarily and sincerely, surrendering yourself to Him - is the only way to salvation and heavenly life. You only have to say a short but sincere prayer to the Lord Jesus Christ willingly and with a penitent heart, and at the same time completely commit and submit your life to Him. You can also make this prayer and submission in words something like, “Lord Jesus, I am sorry for my sins and repent of them. I thank you for taking my sins upon yourself, paying for them through your life.  Because of them you died on the cross in my place, were buried, and you rose again from the grave on the third day for my salvation, and today you are the living Lord God and have freely provided to me the forgiveness, and redemption from my sins, through faith in you. Please forgive my sins, take me under your care, and make me your disciple. I submit my life into your hands." Your one prayer from a sincere and committed heart will make your present and future life, in this world and in the hereafter, heavenly and blessed for eternity.

 


Please Share the Link & Pass This Message to Others as Well