प्रभु भोज – 61
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प्रभु
की मेज़ - समझौते से विनाश (1)
पिछले लेख में हमने
1 कुरिन्थियों 11:18-19 से प्रभु भोज में भाग लेने से संबंधित गलतियों के पहले
समूह को देखा था। कलीसिया में समस्याओं की जड़ गुट-बाज़ी और विभाजन थे, जो इसलिए उत्पन्न हो गए थे क्योंकि लोग प्रभु
यीशु की ओर देखने की बजाए, अपने
मन-पसंद शिक्षकों और अगुवों की ओर देखने लग गए थे। उनमें से जो व्यक्तिगत
महत्वाकांक्षाएँ रखते थे और ओहदा चाहते थे, उन्होंने विश्वासियों के मध्य इस विनाशकारी प्रवृत्ति को बढ़ावा दिया। कुल
मिलाकर परिणाम यह हुआ कि मसीही विश्वासियों में आत्मिक अपरिपक्वता, बालकों के समान व्यवहार, शारीरिक प्रवृत्तियाँ और बर्ताव, डाह और झगड़े उत्पन्न हो गए, जिन से कलीसिया में
विभाजन आ गए।
इसके बाद पौलुस 1
कुरिन्थियों 11:20-22 में प्रभु भोज से संबंधित गलतियों के दूसरे समूह को दिखाता
है जो उनमें घुस आया था। हम इन पदों से उन गलतियाँ को देख सकते हैं जो कि कलीसिया
में आ गई थीं:
* प्रभु द्वारा
स्थापना के समय उस पहले प्रभु भोज के समय, शिष्यों को एक रोटी और एक प्याले में से
भाग लेना था, इसलिए प्रत्येक ने
रोटी का छोटा टुकड़ा, और प्याले में
से एक घूंट भर ही लिया होगा। इस प्रकार, रोटी और प्याले में संकेतात्मक रीति से
भाग लेने के स्थान पर, यहाँ उन विश्वासियों ने प्रभु भोज को पूरा भोजन बना लिया
था। हम पौलुस द्वारा पद 20 के अंत और पद 21 के मध्य में प्रयोग किए गए शब्दों से
इसके बारे में उसके द्वारा दिए गए ताने, उसके व्यंग्य को देख सकते हैं “...यह प्रभु
भोज खाने के लिये नहीं” “...अपना भोज खा लेता है...”
उन्होंने प्रभु भोज को अपने व्यक्तिगत भोज में बदल दिया था। और अब वे प्रभु की
आज्ञाकारिता में, उसे आदर देने के
लिए नहीं, किन्तु अपनी इच्छा के
अनुसार करने के लिए एकत्रित हो रहे थे, किसी की भी परवाह किए बिना।
* वे एक साथ नहीं, अलग-अलग खा रहे थे। प्रभु ने सभी शिष्यों को एक
साथ एक ही रोटी और एक ही प्याले में से भाग लेने के लिए कहा था। किन्तु यहाँ तो
विश्वासी पूरा भोजन करने लग गए थे, व्यक्तिगत
रीति से “एक दूसरे से पहिले”। उनके मध्य एक ही प्रभु पर किए गए एक ही विश्वास की
एकता का चिह्न भंग हो गया था। उसके स्थान पर अपने आप को एक-दूसरे से बढ़कर दिखाने
की भावना आ गई थी, जिससे उनके मध्य
केवल विभाजन और गुट ही बन सकते थे।
* उन्होंने प्याले
के दाख रस को मदिरा, दाख रस पर खमीर
की क्रिया से प्राप्त होने वाली वस्तु, से बदल लिया था। और उस मदिरा में से भी, जिसे कदापि वहाँ होना ही नहीं चाहिए था, एक घूंट लेने के स्थान पर, उसे
इतना पी रहे थे कि मतवाले हो जाते थे - कलीसिया में। और वे यह उस समय कर रहे थे जब
वे कहने को, उनके लिए दिए गए प्रभु
के बलिदान को याद करने के लिए एकत्रित होते थे, अर्थात उसकी तोड़ी गई देह और बहाए गए लहू को, जिससे कि उन्हें उद्धार मिल सका, आदर देने के लिए।
* न केवल वे प्रभु
द्वारा दी गई प्रभु भोज की विधि का उल्लंघन कर रहे थे, वरन उनमें अपने साथी सह-विश्वासियों के प्रति कोई परवाह भी नहीं थी। वे
प्रभु भोज के नाम में भोजन खाने को “जिन के पास नहीं है उन्हें लज्जित” (पद
22) करने के लिए प्रयोग कर रहे थे। बजाए साथी विश्वासियों के प्रति विश्वासी
भाईचारे और प्रेम को दिखाने के, उन्हें
जिनके पास कोई भोजन नहीं था अपने साथ भोजन में भाग लेने के लिए आमंत्रित करने की
बजाए, वे उनका ठट्टा कर रहे थे, उन्हें भूखे छोड़ दे रहे थे (पद 21), जबकि स्वयं प्रभु भोज के नाम में अपना भोजन
उनके सामने खा रहे थे। उनके मध्य की इस गुट-बाज़ी ने उन्हें गहराई से विभाजित कर
दिया था, और विभाजन की एक रेखा थी
उनके परस्पर आर्थिक और सामाजिक स्तर - जिनके अनुसार वे पृथक हो गए थे, बजाए पापों से बचाए गए और उद्धार पाए हुए
परमेश्वर की संतानों के समान एक-जुट रहने के।
अगले लेख में हम इन
गलतियों से सम्बन्धित बाइबल के कुछ तथ्यों को देखेंगे, और उस आधार पर इन्हें समझेंगे।
यदि आपने प्रभु की
शिष्यता को अभी तक स्वीकार नहीं किया है, तो अपने अनन्त जीवन और स्वर्गीय आशीषों को सुनिश्चित करने के लिए अभी
प्रभु यीशु के पक्ष में अपना निर्णय कर लीजिए। जहाँ प्रभु की आज्ञाकारिता है, उसके वचन की बातों का आदर और पालन है, वहाँ प्रभु की आशीष और सुरक्षा भी है। प्रभु
यीशु से अपने पापों के लिए क्षमा माँगकर, स्वेच्छा से तथा सच्चे मन से अपने आप को उसकी अधीनता में समर्पित कर दीजिए
- उद्धार और स्वर्गीय जीवन का यही एकमात्र मार्ग है। आपको स्वेच्छा और सच्चे मन से
प्रभु यीशु मसीह से केवल एक छोटी प्रार्थना करनी है, और साथ ही अपना जीवन उसे पूर्णतः समर्पित करना है। आप यह प्रार्थना और
समर्पण कुछ इस प्रकार से भी कर सकते हैं, “प्रभु यीशु मैं आपका धन्यवाद करता हूँ कि आपने मेरे पापों की क्षमा और
समाधान के लिए उन पापों को अपने ऊपर लिया, उनके कारण मेरे स्थान पर क्रूस की मृत्यु सही, गाड़े गए, और मेरे उद्धार के
लिए आप तीसरे दिन जी भी उठे, और आज
जीवित प्रभु परमेश्वर हैं। कृपया मेरे पापों को क्षमा करें, मुझे अपनी शरण में लें,
और मुझे अपना शिष्य बना लें। मैं अपना जीवन आप के हाथों में
समर्पित करता हूँ।” सच्चे और समर्पित मन से की गई आपकी एक प्रार्थना आपके वर्तमान
तथा भविष्य को, इस लोक के और परलोक
के जीवन को, अनन्तकाल के लिए
स्वर्गीय एवं आशीषित बना देगी।
कृपया इस संदेश के लिंक को औरों को भी भेजें और साझा करें
और
कृपया अपनी स्थानीय भाषा में अनुवाद और प्रसार करें
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The Holy Communion – 61
English Translation
The
Lord’s Table - Compromise leads to Disaster (1)
In the previous article we had seen the first set of errors related
to partaking in the Holy Communion from 1 Corinthians 11:18-19. The
root problem of the Church was factionalism and divisions that had come in
because of people looking up to their favorite teachers and elders of the
Church instead of the Lord Jesus. Those amongst them desirous of personal
approval and recognition from men, encouraged and developed this disastrous
tendency amongst the Believers. The net result of it all was spiritual
immaturity, childish behavior, being carnal, having strife and contentions
amongst the Believers, leading to divisions in the Church.
Paul then, in 1
Corinthians 11:20-22, points out
the second set of errors that had crept in among them related to the Lord’s
Table. We can see from these verses that the following errors had crept into
the Church:
* At the time of the establishment of the Holy Communion, during the communion
participation, the disciples had to share the one bread and one cup, therefore,
everyone would have taken a small part of the bread and a sip from the cup. But
here, instead of partaking of the Bread and Cup symbolically, these Believers had started to treat it as a
full meal. We can see the sarcasm that Paul uses here at the end of verse 20 and beginning of verse 21
- “...it is not to eat the Lord's Supper. For in
eating, each one takes his own supper...”
They had changed “The Lord’s Supper” into their “own supper”; and
they were now gathering not with the intention of honoring the Lord by being
obedient to Him, but for each one to do what pleased them, without caring at
all for the others.
* They were eating it separately, not together. The Lord had asked all
the disciples to together share the same bread and cup, at the same time. But
here, the Believers had started to eat a meal, individually, “ahead of
others.” The indicator of unity, of their being together as one unit in
faith in the Lord had been broken; it had been replaced by a show of
‘one-upmanship’, which could only serve to divide and segregate them further.
* They had replaced the contents of the cup with wine, the fermented
product from grape-juice. And instead of taking a sip from that wine, which
should not have been there, in the
first place, they were drinking it to the extent of getting drunk - in the
Church. Doing this at the time they had supposedly gathered to honor the Lord
by remembering His sacrifice for them, i.e., remember His body broken for them
and His blood shed for them, so that they could be delivered from their sins.
* Not only were they flouting the Lord’s instituted manner of the Holy
Communion, but also had no concern for their fellow Believers, their brethren
in the Lord. They were using their participation in the Holy Communion to “shame
those who have nothing” (verse 22). Instead of exhibiting brotherly love and concern for fellow
Believers, and inviting those who did not have any food to share and join with
them, they were mocking them, letting them go hungry (verse 21), while they ate their food in the name of
the Holy Communion of the Lord. The factionalism in them had deeply divided
them, and one of the lines of divisions was the line between the rich and the
poor - they were segregating themselves according to their socio-economic
status, instead of showing unity as the saved children of God.
In the next
article we will see some Biblical facts related to the above, to understand
these errors.
If you have not
yet accepted the discipleship of the Lord Jesus, then to ensure your eternal
life and heavenly rewards, take a decision in favor of the Lord Jesus now.
Wherever there is surrender and obedience towards the Lord Jesus, the Lord’s
blessings and safety are also there. If you are still not Born Again, have not
obtained salvation, or have not asked the Lord Jesus for forgiveness for your
sins, then you have the opportunity to do so right now. A short prayer said
voluntarily with a sincere heart, with heartfelt repentance for your sins, and
a fully submissive attitude, “Lord Jesus, I confess that I have disobeyed You,
and have knowingly or unknowingly, in mind, in thought, in attitude, and in
deeds, committed sins. I believe that you have fully borne the punishment of my
sins by your sacrifice on the cross, and have paid the full price of those sins
for all eternity. Please forgive my sins, change my heart and mind towards you,
and make me your disciple, take me with you." God longs for your company
and wants to see you blessed, but to make this possible, is your personal
decision. Will you not say this prayer now, while you have the time and
opportunity to do so - the decision is yours.
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